پنجشنبه، اسفند ۲۲، ۱۳۸۱





آتشبازي و صدمات چشمي
در رسوم ملي ما، آتشبازي موقعيتي خاص دارد ولي هر سال افرادي كه بيشتر هم از گروه سني اطفال هستند، چشم خود را در اين ارتباط از دست داده و يا گرفتار خدمات چشمي جدي مي­شوند.

بطور ايده­آل بهتر است آتشبازي صرفا" در قالب نمايش­هاي عمومي كنترل شده صورت گيرد ولي در عمل همچنان افرادي هستند كه به انجام اين سرگرميها در منزل شخصي خود مبادرت مي­كنند. اگرچه از نظر دولت فروش مواد آتشزاي خطرناك ممنوع بوده و صرفا" ترقه­ها يا مواد غيرانفجاري مجازند ولي هنوز هم مواد آتشزاي خطرناكي در دسترس افراد غير مسئول مي­گيرد.

گرچه تنوع مواد آتشزا پايان پذير نيست و همه آنها در جهت توجه بيشتر و انگيزش تخيلات ما طراحي شده­اند، با اينحال مواد آتشزاي موجود را مي­توان به 5 گروه اصلي تقسيم نمود: ترقه­هاي آتشزا، جرقه­زن­ها، آتشزاهاي فواره­زن (Fountains) ، مشمع­هاي رومي (Roman Candles) و راكت. به اين راكت­ها اغلب راكتهاي بطري مانند مي­گويند. زيرا در واقع طرح آنها شبيه بطري نوشابه­هاي گازدار صورت گرفته است.

گرچه هر يك از وسايل فوق قابليت ايجاد كوري، سوختگي و يا خراشيدگي چشم را دارند ولي در اين ميان راكتها، خطرناكترين آنها هستند. مسير حركت مشخصي نداشته، اثر ضربتي بالايي داشته و ممكن است زمانيكه مشغول تماشاي نور آنها هستند در مقابل صورت چشم منفجر شوند. گاهي محتوي داخل بطري نيز به بيرون پرتاب مي­شود.

راكتها و ترقه­هاي آتشي براي بازيهاي جنگي و يا شوخيهاي افراطي نيز جذابيت شده و از اين نظر باز هم عاملي براي ايجاد صدمات چشمي هستند. ترقه­هاي آتشي در واقع اسباب­بازي نبوده و نبايد به كودكان كم سن و سال اجازه بازي با آنها را داد.

اگر قرار است آتشبازي شود رعايت بعضي نكات ضروري خواهد بود.

نظارت بزرگترها امري اساسي و ضروري است.
بهتر است از عينك يا محافظهاي چشمي مناسب استفاده شود.
ظرف آبي در دسترس باشد كه در صورت نياز آتش شعله­ور شده را خاموش نموده و يا ترقه عمل نكرده را مهار كرد.
به توصيه­ها و دستورالعمل­هاي كارگاه سازنده مواد آتشزا توجه نمائيد.
مواد آتشزاي استفاده شده را با روش مناسبي نابود سازيد.
چند كار هم هست كه نبايد انجام دهيد

هيچگاه مواد آتشزا را در اختيار يك كودك كم سن و سال قرار ندهيد.
زياد نزديك مواد آتشزا نايستيد.
در محيط سربسته اقدام به آتش زدن آنها نكنيد.
مواد آتش بازي را در جيب خود قرار ندهيد.
ترقه­هاي عمل نكرده را مجددا" مورد استفاده قرار نداده و هيچگاه اقدام به ساخت مواد آتشزاي خانگي نكنيد.
عليرغم تمام تلاشهايي كه در جهت اجتناب از خطر بالقوه ناشي از مواد آتشزا صورت مي­گيرد باز هم هر سال و به ويژه در روزهاي نزديك نوروز شاهد صدمات و آسيبهاي بيشمار ناشي از عدم رعايت نكات فوق­الذكر هستيم. بهر حال در صورت بروز هرگونه آسيب­هاي چشمي مربوطه سريعا" با چشم پزشك خود در ميان بگذاريد