شنبه، آبان ۱۷، ۱۳۸۲

طبق آمار WHO (سازمان بهداشت جهاني) در حال حاضر ‌٤٥ ميليون نفر نابينا در دنيا زندگي مي‌كنند و هر ساله ‌١ تا ‌٢ ميليون نفر به اين آمار افزوده مي‌شود.
به گزارش سرويس «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران، بر اساس همين آمار در هر ثانيه ‌٥ نفر و در هر دقيقه يك كودك در دنيا نابينا مي‌شود و بدون مداخله جدي، آمار نابينايان تا سال ‌٢٠٢٠ به ‌٧٥ ميليون نفر افزايش پيدا خواهد كرد؛ در حالي كه با اقداماتي پيشگيرانه و درمان به موقع مي‌توان از نابينايي پيشگيري كرد.
يكي از بيماريهاي چشمي كه حدود ‌٣ - ‌٥/٢ درصد مردم جهان را گرفتار كرده و بيش از ‌١ ميليون نفر از جمعيت كشورمان از آن رنج مي‌برند، «آمبليوپي» يا تنبلي چشم است كه اگر اين بيماري به موقع تشخيص داده نشود، فرد را از يك يا هر دو چشم بيمار كم‌بينا يا نابينا خواهد كرد.
«آمبليوپي» بعد از عيوب «انكساري» و «كاتاراكت» سومين علت شايع كاهش بينايي است. تنبلي چشم يا آمبليوپي نوعي اختلال بينايي است كه در آن كاهش ديد يك‌طرفه و گاه دوطرفه رخ مي‌دهد كه حتي با استفاده از عينك در رفع هرگونه عيب انكساري و يا ضايعه ارگانيك در چشم باز هم ديد چشم كامل نخواهد شد.
اين بيماري در صورت عدم تشخيص و درمان به‌موقع موجب پيشرفت كاهش بينايي و حتي نابينايي در يك يا هر دو چشم مي‌شود.

جمعه، آبان ۱۶، ۱۳۸۲




عوارض خطرناك و شايع استفاده از عينك هاي غيراستاندارد



ايجاد سردردهاي مزمن، اختلافات ديد دوچشمي، خستگي مفرط از عوارض متعدد و شايع استفاده از فريم هاي غيراستاندارد درداخل كشور است.
عسكر دوستدار دبير انجمن علمي بينايي سنجي همزمان با برگزاري ششمين دوره بازآموزي سراسري اپتومتري (بينايي سنجي) ضمن اعلام اين مطالب اظهار داشت: از موارد گوناگون ساخت اشتباه عينك هاي طبي و عوارض متعاقب آنها كه گريبان گير بيماران است مي توان به مواردي چون: عدم تطبيق افقي و عمودي مراكز كانوني عدسي هاي عينك، به كارگيري رنگهاي غيراستاندارد در عدسي عينك، خطاهاي پريزماتيك ناخواسته و ايجاد عدم توازن عضلات خارجي چشمي و در نتيجه ايجاد سردردهاي مزمن، اختلال ديد دوچشمي، خستگي مفرط، اختلال حافظه بينايي، اختلال در نقش مغز در مكانيسم بينايي، تشديد تنبلي چشم در كودكان، ايجاد لوچي ها و انحراف چشمي اشاره كرد كه خود گوشه اي از عوارض ساخت و ارائه غيراستاندارد و اشتباه عينك طبي است.
وي گفت: قدمت تأسيس رشته اپتومتري در ايران ۳۰ سال است كه در اين رشته هرساله در چهار دانشگاه علوم پزشكي سراسر كشور دانشجويان تحت تعليمات تخصصي قرار گرفته تا پس از فراغت از تحصيل درخصوص ارائه خدمات بينايي از قبيل تجويز عينك، عدسي هاي تماسي و ساخت و ارائه عينك طبي در خدمت جامعه قرار گيرند

چهارشنبه، آبان ۱۴، ۱۳۸۲

فوق تخصص جراحي شبكيه:
سن در بروز آستيگماتيسم تاثيري ندارد



يك فوق تخصص جراحي شبكيه اعلام كرد: بيماري آستيگماتيسم زمينه ژنتيكي داشته و در برخي افراد به صورت اكتسابي است
.
دكتر غلامرضا دارايي در خصوص بيماري چشمي آستيگماتيسم و درمان آن به خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران گفت: عاملي كه قبل از عدسي باعث متمركز شدن تصوير روي شبكيه مي‌شود، انحناي قرنيه بوده و چون شكل اين عضو تقريبا كروي است به همراه عوامل ديگري چون مايعات داخل چشمي و عدسي باعث متمركز شدن تصوير روي شبكيه مي‌شود.
وي افزود: در صورت همگن بودن انحناي قرنيه تمامي نقاط چشم سالم بوده اما در صورتي كه اين انحنا از حالت طبيعي خود كمتر يا بيشتر شود شخص نزديك‌بين يا دوربين خواهد شد و تصويري بر روي شبكيه تشكيل نمي‌شود كه يك تصوير مجازي به وجود مي‌آيد كه خود از عوامل دوربيني يا نزديك‌بيني هستند.
دارايي ادامه داد: اگر انحناي قرنيه در يك سطح خاص بار ديگر سطوح تفاوت داشته باشد آستيگماتيسم ايجاد مي‌شود و اين امكان را خواهد داشت كه انحناي افقي چشم كمي بيشتر يا كمتر و انحناي عمودي آن طبيعي باشد و باعث ايجاد و نقطه متمايز براي تجمع پرتوها خواهد شد كه يكي از اين نقاط مربوط به كانون طبيعي چشم و ديگري مربوط به انحناي آستيگماتيك است.
وي با بيان اين كه سن در بروز اين بيماري تاثيري ندارد، تصريح كرد: در كودكان به ويژه كساني كه زمينه خانوادگي كمتري دارند امكان بروز بيماري كمتر است ولي با افزايش سن احتمال آن بالا خواهد رفت.
وي اين بيماري را ژنتيكي دانست و خاطرنشان كرد: اين بيماري از طريق دارو، درمان نخواهد شد.
اين فوق تخصص جراحي شبكيه چشم اظهار داشت: بهترين راه درمان آن عينك يا لنزهاي تماسي است كه در مراحل پيشرفته با جراحي‌هاي ليزيك پيوند قرنيه انجام مي‌شود كه خود منوط به شرايط خاص بيمار است

با نگاهي به تصوير بالا معلوم مي شود كه از شش ميليارد جمعيت دنيا چهار ميليارد آن نيازي به عينك ندارند و از دو ميليارد نيازمند عينك فقط يك ميليارد دسترسي به آن دارند و يك ميليارد نفر ديگر با وجود نياز به عينك دسترسي به آن ندارند

دوشنبه، آبان ۱۲، ۱۳۸۲

فيت خوب با انتخاب خوب شروع مي شود




امروزه بازار عينك سرشا ر از مدلهاي مختلف شده است بنظر مي رسد تنوع مدلها ،اندازه ها و رنگ ها پايان ناپذير است ولي مطمئنا در اين انبوه فريمها هر كسي مي تواند فريم دلخواه خودش را پيدا كند ولي هر چيزي هم براي هر كس خوب نيست اپتومتريست بايد از دانش خودش براي راهنمايي بيماران براي رسيدن به بهترين انتخاب استفاده نمايد فيت نمودن فريم مستلزم انتخاب يك محصول آماده و انطباق آن با نيازهاي بيمار مي باشد يك اپتومتريست با تجربه مي توند اين روند را كنترل نمايد و بيمار را بطرف انتخاب فريمي راهنمايي نمايد كه بتواند عدسي مورد نياز بيمار را در خود جاي دهد در حاليكه نيازهاي زيبايي و راحتي بيمار را نيز بر آورده سازد در حاليكه تكنيكهاي فراواني وجود دارند كه مي توان فريم را بر اساس نيازهاي بيمار تغيير داد ولي بهتر است فريمي انتخاب شود كه ويژگيهاي فيت آن تا حد امكان به آنچه كه در كارخانه ساخته شده نزديك باشد
قبل از اينكه انتخاي نهايي صورت پذيرد بهتر است فريم انتخابي را از چهار نظر مورد ارزيابي قرار داد
1-نحوه استفاده و ساختار فريم
2- پهناي فريم
3- نوع و اندازه پل
4- نوع و طول دسته