جمعه، تیر ۱۷، ۱۳۸۴

چشم پزشكان از خطرات نور خورشيد مي‌گويند

چشم پزشكان مي‌گويند: كسانيكه در ساعات آفتابي از خانه خارج مي‌شوند، پوست و چشم‌ها را بايد از پرتوهاي زيان بار خورشيد بپوشانند.

به گزارش روز سه‌شنبه يك پايگاه اينترنتي به نقل از آكادمي چشم پزشكي آمريكا (‪ ،(AAO‬شواهد فزاينده‌اي وجود دارد كه قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش نور خورشيد در طول زمان، مي‌تواند به بيماريهاي چشمي گوناگون و حتي از دست دادن بينايي منجر شود.

به گفته ‪ AAO‬شماري از پژوهشها نشان داده‌اند كه قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، با بيماري تحليل رفتن "لكه زرد شبكيه" مربوط به سن ارتباط دارد.

در اين بيماري، لكه زرد شبكيه كه مسوول ديدن است، از كار مي‌افتد و كمبود شديد ديد به وجود مي‌آيد.

همچنين اشعه ماوراء بنفش نور خورشيد مي‌تواند، باعث "آب مرواريد" يعني تيرگي عدسي چشم شود.

بيماري ديگر "سوختگي قرنيه" يا همان پرده شفاف پوشاننده مردمك است كه مانند پوست ممكن است دچار آفتاب سوختگي شود.

به گفته دانشمندان، عينك آفتابي مناسب بايد ‪ ۹۹‬تا ‪ ۱۰۰‬درصد اشعه ماوراء بنفش را جذب كند.

رنگ عدسي در اين مورد اهميت ندارد، زيرا لايه‌اي كه بر روي عدسي كشيده مي شود تا مانع عبور اشعه ماوراء بنفش شود، بيرنگ است.

همچنين در بهترين حالت، فريم عينك آفتابي، بايد به گونه‌اي باشد كه كاملا چشم‌ها را در بر گيرد و به پوست بچسبد تا نور از كناره‌ها به چشم نرسد و در ضمن، يك كلاه با لبه پهن هم مي‌تواند حفاظت بيشتري ايجاد كند.

براساس توصيه ‪ ،AAO‬حتي در روزهاي بدون آفتاب شديد هم بهتر است عينك آفتابي زده و علاوه بر آن، لنزهاي تماسي داخل چشم هم بايد داراي خاصيت حفاظتي در برابر اشعه ماوراء بنفش باشند.