شنبه، تیر ۲۵، ۱۳۸۴

چگونه عينك‌هاي آفتابي را تست كنيم؟

عينک‌هاي آفتابي که فاقد هر گونه مشخصات باشد، براي چشم‌ها ضرر داشته و باعث پديده اي به نام

” عدم آسايش از نور“ مي‌شوند.

به گزارش خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران، دکتر ابراهيم جعفرزاده پور مدير گروه اپتومتري دانشگاه علوم پزشکي ايران ضمن بيان اين مطلب اظهار كرد: در صورت به وجود آمدن پديده مزبور، افراد دچار عوارض ديگري همچون خستگي، سرخي چشم، تاري ديد، درد چشم و سردرد مي شوند.

وي گفت:‌ مشخصات فني عينک‌هاي آفتابي از مهمترين شاخص‌هاي انتخاب عينک آفتابي استاندارد است. همچنين اپتومتريست‌ها با توجه به شغل افراد، زمان‌هاي استفاده از عينك و براساس پارامترهاي شاخص OD (چگالي نوري ) نوع خاص عينک‌هاي آفتابي را توصيه مي‌کنند.

وي تصريح کرد: با توجه به اين که پرتوهاي ماوراء بنفش يکي از دلايل مهم ايجاد کننده آب مرواريد است؛ بنابراين براي اطمينان از جذب اين پرتوها توسط عينک‌هاي آفتابي بايد از چندين آزمايش استفاده کرد.

دکتر جعفرزاده پور اظهار كرد: اولين راه براي تشخيص اين است که زير شيشه عينک فتوکروميک يک مقواي تيره گذاشته و عينک آفتابي را روي شيشه بگذاريم به نحوي که سطح آن را کاملا بپوشاند و در حدود 30 ثانيه در مقابل نورآفتاب قرار دهيم؛ همچنين در کنار آن يک شيشه مشابه قرار داده و بعد از مدت ذکر شده ميزان تيرگي دو شيشه را مقايسه کنيم كه اگر تفاوتي بين آنها مشاهده نشود؛ نتيجه مي گيريم که عينک آفتابي جاذب پرتوهاي ماوراء بنفش نيست و نبايد از آنها استفاده کرد.

وي افزود: آزمايش ديگر اينست که در عينک‌هاي آفتابي نبايد جا به جايي تصوير مشاهده شود و وجود چنين علايمي نشان‌دهنده عدم مرغوبيت عدسي عينک آفتابي است؛ همچنين عينک‌هاي آفتابي بايد فاقد هرگونه اعوجاج ( کج و معوج بودن) باشند. بنابراين از داخل عدسي و فاصله 40 سانتيمتري به اشياء نگاه مي کنيم و آن را به حالت دوراني تکان مي دهيم؛ در صورتي كه هرگونه چرخش، جابجايي و يا تغيير شکل در اشياء مشاهده شود نشان‌دهنده نامناسب بودن عدسي عينک آفتابي است.

مدير گروه اپتومتري دانشكده توانبخشي درباره اينکه عينک هاي آفتابي بايد از نظر ابعاد و پوشانندگي صورت چگونه باشد، گفت: لبه فوقاني عينک‌هاي آفتابي بايد با انتهاي ابرو مماس باشد؛ قسمت تحتاني آن حداقل تا قسمت فوقاني گونه ادامه پيدا کند و همچنين، قسمت داخلي عينک بايد با تيغه بيني مماس باشد و قسمت خارجي آن هم کاملا چشم ها را بپوشاند

چهارشنبه، تیر ۲۲، ۱۳۸۴

اپتومتريست يا ( بينايي سنج ) ‌کيست

اپتومتري يا بينايي سنجي علم مراقبت هاي بينايي است و اپتومتريست يا بينايي سنج به کسي گفته مي شود که در رشته اپتومتري در دانشگاه تحصيل نموده و قادر است پس از معاينه و تشخيص به درمان اختلالات بينايي پرداخته و از طريق تجويز وسايل کمک بينايي مانند عينک ،‌ لنزهاي تماسي و انجام يکسري تمرينات و ورزشهاي چشمي و دادن توصيه ها و دستورات بهداشتي لازم به کارايي بيشتر سيستم بينايي شما کمک نمايد علاوه بر اين اپتومتريست ها از چشم و ساختمانهاي ضميمه آن مانند سيستم اشکي و پلک ها معاينه بعمل مي آورند و در صورت وجود هر گونه اختلال يا بيماري که نيازمند درمان طبي باشد بيماران را به ساير پزشکان ارجاع مي نمايند . همچنين اپتومتريست ها کار عرضه و فروش وسايلي را که تجويز مي کنند ( عينک و لنز ) بر عهده دارند ( اپتومتريست ها تنها گروهي هستند که کار ساخت عينک را در دانشگاه فرا مي گيرند )