جمعه، آبان ۰۶، ۱۳۸۴

تعداد مبتلايان به ديابت در جهان روبه افزايش است

پايگاه اينترنتي دويچه‌وله روز چهارشنبه در گزارشي با عنوان "بيماري شيرين" نوشت: بيماري ديابت يكي از شايع‌ترين بيماريهاي غير واگيردار جهان است كه تعداد مبتلايان به آن در سراسر دنيا رو به افزايش است.

بيمار ديابتي، بيماري است كه بدن او توانايي تنظيم قند خون خود را ندارد و منظور از قند، فقط قند و شكر خوراكي كه مصرف مي‌كنيم نيست.

قند به دسته خاصي از تركيبات بيوشيميايي گفته مي‌شود ونه تنها قند و شكر بلكه بسياري از تركيبات خوراكي در اين دسته قرار مي‌گيرند.

قند مصرفي بدن كه در خون شناور است گلوكز ناميده مي‌شود و تنظيم گلوكز توسط آنزيم مخصوصي صورت مي‌گيرد كه درون بدن از غده لوزالمعده ترشح مي‌شود و اين آنزيم به انسولين معروف است. بالا بودن قند خون يا همان گلوكز در خون، در بيمار ديابتي به علت اختلال در كار انسولين است.

پزشكان بيماران ديابتي را به دو دسته تقسيم مي‌كنند: بيماران مبتلا به ديابت نوع اول و بيماران مبتلا به ديابت نوع دوم.

ديابت نوع اول كه بيشتر در كودكان و جوانان ديده مي‌شود، زماني رخ مي‌دهد كه لوزالمعده به ميزان كافي انسولين توليد نمي‌كند، در نتيجه اين بيمار نياز به تزريق انسولين دارند.اين نوع ديابت تا حد زيادي ريشه ژنتيكي دارد و با علايمي مثل عطش زياد، تكرر ادرار، خستگي و تاري ديد همراه است.

اما ديابت نوع دوم كه هر روز تعداد بيشتري در كل جهان به‌آن مبتلا مي‌شوند در اكثر موارد بدون نشانه است و به همين علت فرد متوجه بيماري خود نمي‌شود و بيماري به صورت مزمن در مي‌آيد.

ديابت نوع دو در دراز مدت به اندام‌هاي دروني بدن آسيب مي‌زند و فرد بيمار زماني متوجه بيماري خود مي‌شود كه بالا بودن قند خون باعث يك بيماري ديگر شده است.

ديابت نوع دوم عامل بسياري از بيماري‌هاي قلبي و عروقي، نارسايي‌هاي كليوي، ضعف بينايي و يا حتي نابينايي است. بالا بودن قند يا گلوكز خون به رشته‌هاي عصبي بشدت آسيب مي‌زند و اين آسيب كه بيشتر اعصاب پا را درگير مي‌كند مي‌تواند منجر به زخم‌هاي عفوني و يا حتي قطع عضو شود.

مهمترين علت ابتلا به بيماري ديابت نوع دوم، تغذيه نادرست و كم‌تحركي است و هر چه كه جوامع صنعتي‌تر و مدرن‌تر مي‌شوند، تعداد افراد مبتلا به اين بيماري هم بيشتر مي‌شود.

در ديابت نوع دوم انسولين به ميزان كافي در بدن ترشح مي‌شود، اما به درستي عمل نمي‌كند و اين نوع ديابت را تنها با تغيير روش زندگي مي‌توان كنترل كرد.

درمان بيماري ديابت آسان نيست و اين بيماري مشكلات بسياري را براي فرد مبتلا به همراه مي‌آورد، در نتيجه پيشگيري از ابتلا به بيماري بهترين راه است.

افزايش فعاليت بدني و داشتن رژيم غذايي سالم بهترين راه‌ها هستند. مصرف لبنيات كم‌چربي در كاهش خطر ابتلا به ديابت موثر است. لبنيات مثل شير به علت دارا بودن عنصر منيزيم، به تنظيمات درون سلولي از جمله تنظيم قند كمك مي‌كنند.

همچنين مصرف سير، كه تحقيقات زياد روي آن صورت گرفته است به كنترل قند خون كمك مي‌كند و مصرف روزانه سير تازه همراه غذا در اين زمينه بسيار موثر است، اما بهتر است بعد از ‪ ۴۵‬سالگي هر ماه با آزمايش خون، فاكتورهاي خوني را كنترل كرد و از سلامت دروني بدن مطمئن شد، بويژه‌اگر از مشكل چاقي رنج مي‌بريد يا چربي خونتان بالاست.