جمعه، دی ۲۱، ۱۳۸۶

فرار از سياره عينكي‌ها

ضعف بينايي همزاد بشر است. براي همين عينك را مي‌شود جزء آن دسته از وسايل مصنوعي‌اي بدانيم كه براي سال‌ها بيشترين همراهي و نزديكي را با آدم‌ها دارند.



اما اين يار همراه، بالاخره يك عضو اضافي است كه بسياري از آنهايي كه عينكي هستند براي خلاص شدن از آن، از كوچك‌ترين فرصتي استفاده مي‌كنند. شايد به همين دليل است كه جراحي‌هاي اصلاح ديد چشم با ليزر، به‌رغم عمر كوتاهشان، تا اين اندازه در سراسر جهان محبوب و شايع شده‌اند.

آدم‌هاي زيادي از هر جنس و سن و مليت، عينك مي‌زنند چرا كه ديد آنها دچار مشكل شده. عيوب انكساري (نزديك‌بيني، دوربيني و آستيگماتيسم) به علت تغيير حالت چشم به وجود مي‌آيند. در اين موارد، چشم از فوكوس خارج شده و تصوير به‌درستي روي قرنيه تشكيل نمي‌شود.

عينك روشي نسبتا قديمي براي اصلاح اين عيوب است كه در بيشتر موارد خوب جواب مي‌دهد اما مشكلات خودش را هم دارد؛ مثلا در مواقعي دست‌و‌پاگير است و بايد بخشي از حواس آدم به كنترل كردن آن باشد يا چون يك شيء خارجي است احتمال گم شدن، فراموش كردن يا خراب شدن آن كم نيست. به اين دلايل، چشم‌پزشكان سال‌ها به دنبال روشي بودند كه با نوعي جراحي بتوان چشم را از داخل اصلاح كرد.

با رايج شدن استفاده از ليزر در پزشكي، تحقيقات زيادي درباره استفاده از اين نور در چشم‌پزشكي انجام شد. خوشبختانه نتايج نشان مي‌داد تغيير در انحناي قرنيه با كمك نوعي ليزر امكان‌پذير است.

از سال 1990، استفاده همگاني از ليزر براي رفع عيوب انكساري شروع شد و در عرض كمتر از 2 دهه، ميليون‌ها نفر به اين طريق عينك‌هايشان را كنار گذاشته‌اند. استفاده از ليزر براي اصلاح ديد، به چند روش مختلف صورت مي‌گيرد؛ معروف‌ترين روش به «ليزيك» (LASIK) معروف است

عوارض جانبي
ليزيك عمل كم عارضه‌اي است اما خالي از عارضه هم نيست. اين عوارض 2 دسته هستند: دسته اول، عوارض خفيف و گذرايي هستند كه در عرض چند هفته از بين مي‌روند.

افت كيفيت بينايي به خصوص در شب، ديدن هاله در اطراف اشياي نوراني و خشكي چشم از جمله اين عوارض هستند.

دسته دوم، عوارضي هستند كه به طور نادر اتفاق مي‌افتند ولي مي‌توانند مشكلات جدي‌اي براي چشم و بينايي ايجاد كنند. عفونت، خشكي شديد چشم و مشكلات دائمي ديد در شب از اين دسته عوارض هستند.

معاينات اوليه دقيق و انتخاب روش مناسب، ‌احتمال بروز اين عوارض خطرناك را به حداقل مي‌رساند.

ساير روش‌ها
ليزيك به رغم شهرتش، تنها روش درمان عيوب انكساري چشم با ليزر نيست. در ليزيك با برداشتن لايه‌اي از سطح قرنيه، ليزر به عمق قرنيه تابانده مي‌شود. اما روش‌‌هاي ديگري هم وجود دارند كه در آنها لايه‌برداري چنداني از سطح قرنيه انجام نمي‌شود و تراش ليزري در همين سطح انجام مي‌شود. PRK و LASEK ، جزء اين دسته هستند كه ترميم سطح چشم در آنها طولاني‌تر است و البته درد بيشتري هم دارند. انتخاب روش مناسب براي هر بيمار وابسته به شرايط و انتظارات اوست.

کل اگر طبیب بودی
شاید این روزها کمتر این حرف را بشنویم، اما 10سال پیش که عمل‌هاي جراحی لیزری رفع عیوب انکساری چشم مانند «لیزیک» تازه داشتند رایج می‌شدند،‌ اگر در صحبت‌های خانوادگی بحث به این موضوع جالب و جدید کشیده می‌شد، به احتمال زیاد فرد شکاکی پیدا می‌شد که بگوید:

«اگر این لیزرها ضرر ندارند، پس چرا خود چشم‌پزشک‌ها هنوز بیشترشان عینکی هستند؟». این سؤال در نظر اول کاملا منطقی و بی‌خدشه به نظر می‌رسد اما می‌شود به آن از چند جنبه، جواب‌هایی علمی و قابل‌قبول داد.

اول اينكه هیچ روش درمانی را به طور مطلق نمی‌توان برای همه افراد توصیه کرد و به کار برد. در مورد لیزیک هم این قاعده وجود دارد؛ مثلا این عمل در مورد افرادی که قرنیه آنها ضخامت کم یا سطح نامنظم دارد، توصیه نمی‌شود. همچنین برای اشخاص مبتلا به بیماری قند هم این روش به کار نمی‌رود. یک پزشک در وهله اول یک آدم است و خودش هم ممکن است با چنین مشکلاتی درگیر باشد.

دوم اينكه باید توجه کرد که عمل اصلاح دید با لیزر نه یک درمان ضروری بلکه یک روش اختیاری است و عدم انجام آن، باعث ضرر و زیانی برای بیمار نمی‌شود. یکی از دلایل اصلی رواج لیزیک و روش‌های مشابه آن، خلاص‌شدن از عینک است.

شاید پزشک کذایی ما به عینکش به عنوان یک وسیله مزاحم نگاه نمی‌کند و حتی با توجه به نوع کارش،‌ آن را نوعی وسیله ایمنی می‌بیند که حین کار مانع رسیدن آلودگی به چشم‌هایش می‌شود.

سوم اينكه چشم هم مانند سایر اعضای بدن به هر حال با بالا رفتن سن، دچار پیری می‌شود؛ به همین علت حتی افرادی که عمل لیزیک کرده‌اند هم در سنین بالاتر از 40 سالگی ممکن است برای مطالعه مجددا به عینک احتیاج پیدا کنند. بسیاری از پزشکان متخصص در همین محدوده سنی هستند،‌ پس داشتن عینک برای آنها کاملا طبیعی است.

همچنین عمل‌هاي لیزر اصلاح دید در صورتی كه درست انجام شوند، در اکثر موارد عوارض جانبی چندانی به جا نمی‌گذارند اما مانند هر درمان دیگری، این عمل‌هاي بی‌خطر هم ممکن است در موارد خاص و معدودی باعث آسیب‌های اساسی در بیمار بشوند.

اینجاست که میزان ریسک‌پذیری بیمار به عامل مهمی در انتخاب یا عدم انتخاب یک روش تبدیل می‌شود. پزشکان هم مانند بسیاری از مردم شاید ریسک‌پذیری بالایی نداشته باشند؛ آن هم درباره یک عمل غیرضروری.

به دلایل بالا، مواردی مانند علاقه به استفاده از عینک به نشانه پرستیژ حرفه‌ای یا به عنوان وسیله‌ای برای پوشاندن مشکلات زیبایی را هم اضافه کنید. با توجه به دلايل گفته شده، هر آدمی، ازجمله یک چشم‌پزشک مجرب می‌تواند کاندیداي مناسبی برای عمل‌هاي جراحی لیزری رفع عیوب انکساری چشم نباشد و ترجیح بدهد کماکان عینکی بماند. به نظر شما عیبی دارد؟

چهارشنبه، دی ۱۹، ۱۳۸۶

بهتر است چه عینکی بخریم؟


اگر چشم هایتان به تازگی درد می کند یا اینکه هنگام مطالعه دچار تاربینی می شوید و در هنگام نوشتن سردردهای مزمن شما را اذیت می کند، حتما چشم هایتان بیمار شده است. البته نباید نگران باشید چون این مشکل با یک عینک مناسب رفع می شود.
نخستین عینک قابل قرار دادن روی صورت را سالوینو دارماتی اهل ایتالیا، در سال 1284 میلادی ساخته است و از آن زمان تا امروز تغییرات بسیار زیادی بر روی ساختار عینک ها صورت گرفته است که این فرصت را به افراد می دهد تا با دقت و میدان انتخابی وسیع، هر نوع عینکی را که می خواهند، تهیه کنند.
عینک دیگر طبی نیست
زندگی زیبا است؛ ولی گروهی با عینک آن را زیباتر و شفاف تر می بینند. از طرفی دیگر در نگاه اول عینک بر قضاوت اطرافیان نسبت به شما تاثیر بسزایی دارد.
امروزه دیگر زمان آن نیست که عینک صرفا یک وسیله اصلاح کننده عیب چشم و دید آن باشد؛ بلکه علاوه بر این عینک تبدیل به یک وسیله تزئینی شده که بیانگر شخصیت و موقعیت اجتماعی-اقتصادی فرد است.
امروزه انواع فریم های عینک این فرصت را فراهم می کند که چهره شما زیباتر و متناسب تر شود.
مرتضی سربالین دار از فعالان صنف عینک فروشی می گوید: دیگر تنها عینک فروشی ها در انحصار خریدارانی که چشم هایشان دچار بیماری شده است، نیست؛ بلکه اکثر مردمی هم که از بیماری چشمی رنج نمی برند برای آنکه مقداری جلوه صورتشان بهتر شود از عینک های غیرطبی استفاده می کنند.
کدام را انتخاب کنیم
برای خرید هر کالایی باید ابتدا اطلاعاتی از انواع آن کالا داشته باشید؛ لذا برای خرید یک فریم مناسب باید حتما به نکات مهمی توجه کنید که با خرید عینک نه به زیبایی صورتتان لطمه ای وارد شود و نه اینکه بعد از خرید از عینک خریداری شده رضایت لازمه را نداشته باشید.
عینک همواره باید زیبایی طبیعی فرد را تقویت کند؛ اما هرگز نباید بر آن پیشی بگیرد.
به طور معمول، باید آرایش چهره منطبق با شکل و رنگ عینک باشد. به طور کلی عینک نباید ابروها را بپوشاند، بلکه لبه فریم باید در موازات ابروها باشد.
بد نیست بدانید پشت شیشه های عینک نزدیک بین، چشم ها ریزتر به نظر می رسند؛ پس نباید فریم باریک توام با شیشه ضخیم انتخاب کنید.
در چنین شرایطی همیشه شیشه های کم رنگ را انتخاب کنید. ولی اگر دوربین هستید، چشم هایتان پشت عینک درشت تر به نظر می رسد و عینک باعث تشدید و پررنگ تر شدن رنگ چشم ها و آرایش آن در خانم ها می شود.
در صورت کلی نباید فراموش کنیم که برای انتخاب یک فریم مناسب، توجه به خطوطی که صورت شخص را تشکیل می دهند یا شکل هندسی آن، از اهمیت خاصی برخوردار است و در نظر گرفتن موی سر، امری موقتی است.
توجه به رنگ، اندازه، ضخامت و ظرافت فریم نیز به جهت تاثیرگذاری آن در ترکیب صورت دارای اهمیت خاصی است.
تا به حال هر آنچه که بیان شد برای زیبایی صورت و بیماری های چشم بود اما عینک هایی نیز موجود است که باعث جلوگیری از آسیب دیدگی های چشم در مقابل نور خورشید خواهد شد. عینک های آفتابی گذشته از زیبایی خاصی که به چهره آدمی می دهد، وظیفه اصلی اش نیز محافظت از چشم های شما در مقابل اشعه های مضر آفتاب است. اگر می خواهید چشمانتان در مقابل اشعه خیره کننده خورشید که احتمالا آب مروارید را هم به دنبال می آورد، مراقبت کنید، برای انتخاب عینک آفتابی به دلایل دیگری غیر از زیبایی ظاهری توجه کنید. اگرچه بدن انسان سلول های آسیب دیده خود را به خوبی جایگزین می کند، اما سلول های عدسی چشم در صورت آسیب دیدگی جایگزین نمی شود. با وجود آب مروارید دید فرد ضعیف شده و نیاز به عمل جراحی پیدا می شود. در ضمن بیشترین محافظتی که از چشمان در مقابل اشعه های مختلف به عمل می آورید را باید در مورد اشعه ماورا بنفش عملی کنید؛ البته کمی هم مادون قرمز؛ چرا که این دو اشعه بیشترین آسیب را به چشم ها می رسانند.
چشم پزشکان عقیده دارند که تمام انسان ها باید از عینک آفتابی استفاده کنند؛ چرا که علائم آب مروارید حتی در نوجوانان نیز دیده می شود. استفاده از عینک آفتابی به خصوص مابین ساعات 10 صبح تا 2 بعدازظهر مهم است. حتی در چشم هایی که رنگ تیره دارند استفاده از این عینک توصیه می شود.
تیمور پوراسکندری مدیر فروشگاه نیوتن در خیابان شاهپور می گوید: رییس اتحادیه عینک سازان و عینک فروشان تهران با فراهم کردن بستر بسیار مناسبی برای عرضه و تولید انواع عینک های آفتابی و فریم های مختلف زمینه ای را ایجاد کرده تا بازار عرضه و تقاضای عینک وضعیت مناسبی پیدا کند و فروشندگان و مصرف کنندگان از مشکل های جدی در این عرصه دور شوند.
وی در مورد قیمت انواع فریم ها می گوید: البته قیمت ها بسیار متفاوت است و با توجه به سلیقه مصرف کنندگان قیمت فریم ها فرق می کند؛ ولی میانگین قیمت فریم های معمولی که اصولا تقاضای بیشتری نسبت به سایر فریم ها نیز دارند، چیزی حدود 17هزار تومان تا 24هزار تومان است.
بورس عینک
اگر خواستید عینک تهیه کنید، می توانید سری به خیابان فلسطین بزنید چرا که در این خیابان با چندین فروشگاه عینک های طبی و آفتابی کنار یکدیگر مشغول فعالیت بوده و خدمات تعیین نمره چشم و ساخت عدسی و ارائه فریم را انجام می دهند. گذشته از زیبایی که حاصل چیدمان انواع عینک های پشت ویترین های این فروشگاه ها است به دلیل وسعت توان انتخاب به جهت بورس بودن، این خیابان منطقه ای مناسب برای خرید انواع عینک های طبی، زیبایی و آرایشی شده است.
حامد جلالی، مدیر فر وشگاه شهر عینک می گوید: به تمام کسانی که قصد خرید عینک را دارند، توصیه می کند هنگام خرید به تمام نکاتی که برای خرید یک عینک مناسب لازم است، توجه کنند. لذا خریداران ابتدا خوب باید فکر کنند و بعد از آن اقدام به خرید کنند، تا با خریدی مناسب، استفاده از عینک هم به بهبود بیماریشان کمک کند و هم اینکه به زیبایی صورتشان خدشه وارد نکند

سه‌شنبه، دی ۱۸، ۱۳۸۶


اما وقتي خواسته ام خود را بشناسم . وقتي جلوي آيينه ايستادم تا ببينم كيستم؟ اول ا زهمه چشم ام به عينك افتاده با اين شيء شيشه اي به دنيا نگاه كرده ام . بعضي از اوقات به آنچه ديده ام شك كردم . ترسيدم مبادا آنچه ديگران با چشم هايشان مي بينند با آنچه من مي بينم فرق داشته باشد؟.حالا بعد از اين همه سال كه عينك روي صورتم جا خوش كرده، تصاويري كه از پشت اين شيشه ها ديده ام را باور كرده ام نمي توانم به چهره ديگري ،رفتار ديگري ، تعاملات ديگري عادت كنم . عينك در همه اجزاء زندگي ام تا ثير گذاشته .

برخي از اشياء به جزء ماهيت ابزاري از معنا و مفهوم خاصي نيز بر خوردارند.شيئ مثل خودكار براي

روشنفكران تنها يك شيء براي نوشتن نيست و معناي استيلاي تفكر آنها در برخي از حوزه هار ا نشان مي دهد. عينك نيز يكي از اشيا يي است كه علاوه بر نقش ابزاري نقش ابرازي نيز دارد . اين شيء به شكل خودآگاه ياناخود آگاه درمنش اجتماعي، نوع بر خورد با افراد ،كنش ها و واكنش ها ي اجتماعي اثر مي گذارد.

برخي از تجربيات اجتماعي نشان مي دهد؛ حتي پيش داوري افراد در بر خورد با مصرف كنندگان يك نوع كالاخاص تعريف شده و از پيش معلوم هستند.استفاده ازموبايل در دوره اي بين ايرانيان معنا ي خاصي به همراه داشت.يا استفاده ا ز مارك خاصي برا ي پوشاك اعتبار اجتماعي ويژه ا ي به همراه داشته. عينك نيزبراي تمام انسان ها بعنوان يك شي ء معنا دار از پيام اجتماعي خاصي بر خوردار است.اين پيام كه گاه به شكل يك نشانه در آمده است لزوماً متعلق به زنان نيست اما دريافتي كه

از اين نشانه مي شود در مورد زنان به نوع خاصي از رفتارها منجر مي شود .

تنها درزمان استفاده از يك شيء مي توان به پيامد هاي ناشي از مصرف آن پي برد. استفاده از عينك د رذهن عامه مردم معناي تك بعدي بودن ،اهل مطالعه بودن ،دست و پا چلفتي بودن، نشانه اي از كم هوشي اجتماعي ،منزوي بودن،متفكر بودن ،باهوش بودن و...را داراست. در كنار اين مفاهيم نوع تعاملات اجتماعي در مواجه با عينكي هامتفاوت است.غالباً اين افراد ساده لوح يا اخلاق گرا به نظر مي رسند .و مردم د رمواجه باآنهاكمتر نگران آسيب ديدن هستند. نمي دانم تا چه حد مي توان به تجربيات روزمره در تحليل اثر گذاري يك شيءبر زندگي اجتماعي

استناد كرد.ولي حضور يك شيء مثل عينك در زندگي يك زن درتمام اجزاءزندگي او اثر گذار است. احترامي كه به واسطه وجود يك شيء در روابط اجتماعي نصيب زن مي شودويا حتي واكنشي كه به علت استفاده از اين شيءدر ديگرافراد جامعه بر مي انگيزد. نكات قابل توجهي است. كه در نشانه شناسي اشياء كاربرد دارد.

استفاده از عينك در زنان غالباً همراه با دو سو گيري اجتماعي است .زنان عينكي يا زشت و كودن تصور مي شوند يا اهل مطالعه و عاري از دلفريبي زنانه! در نهايت تعاملات اجتماعي چنين نشان مي دهد كه وجود عينك در وجود زن موثر است و نمي توان اين شيء را در روابط اجتماعي ناديده انگاشت.

ذهن و خود باوري در ارتباط با تعاملات اجتماعي شكل مي گيرد. يك شيء در خود باوري فرد و تصوير از خويشتن نيز موثر است.استفاده از لنز در زناني كه از ضعف بينايي برخوردار اند بيشتر است .حتي جراحي هاي نوين براي ترميم بينايي براي زنان خوشايند تر به نظر مي رسد.

غالباً هر گونه نقص جسماني حتي اندكي ضعف در بينايي براي زنان نكته اي منفي تلقي مي شود. پنهان كردن اينگونه نقص ها براي مقبوليت اجتماعي بيشتر و حتي شانس همسر يابي در ايران بسيار مرسوم است .

نكات اي كه به آن اشاره شد تنها در جهت انعكاس يك تجربه شخصي است. بسياري از اوقات با حيرت اطرافيانم در باره خود مواجه شده ام .زيرا ظاهر من چيز ديگري را در ذهن آنها ايجاد مي كند كه من نيستم و وجود عينك در آن بي تاثير نبوده است

یکشنبه، دی ۱۶، ۱۳۸۶

نقدی بر کتاب:

تاریخ عینک و عینک سازی در ایران و جهان تا لیف جعفر انصاری نکو و هانیه ناجی اصفهانی


داشتن یک پیشینه تاریخی مستند برای هر حرفه ای یک مزیت محسوب میشود وبدین سبب است که شاغلین حرف و مشاغل مختلف تلاش می کنند تا با تحقیق و تفحص در لابلای متون تاریخی و موزه های باستانی به یک سیر تاریخی معین برای حرفه خودشان دست یابند و از این طریق بر ارزش و اعتبار کارشان بیفزایند.سه حرفه چشم پزشکی اپتومتری عینک سازی که گذشته تاریخی انان تا حد زیادی با هم امیخته است نیز در این میان بیکار ننشسته اند وهر از چند گاهی مورخانی از هر سه رشته اقدام به بررسی متون تاریخی نموده اند وپیشینه تاریخی برای خودشان دست و پا کرده اند.در این میان تاریخچه اپتومتری و عینک سازی شباهت بیشتری به یکدیگر دارند وتنها در سده اخیر است که با روی اوردن عده ای از عینک سازان به کار معاینه واصلاح عیوب انکساری مسیر عینک سازی سنتی و اپتومتری از یکدیگر جدا میشوند.در حالیکه بسیاری از وجوه مشترک خود را حفظ می کنند و اپتومتریستها همچنان در کنار معاینه و اصلاح خطاهای انکساری به کار ساخت و ارائه عینک نیز می پردازند وشکل جدیدی از عینک سازی مدرن را ارائه می نمایند.در حالیکه عینک سازی سنتی همچنان به صورت کج دارومریز به مسیر خود ادامه می دهد.تا به امروز که تقابل این دو بخش از حرفه عینک سازی هنوز هم ادامه دارد.اخیرا کتابی در ایران منتشر شده است با عنوان تاریخ عینک و عینک سازی در ایران و جهان تا لیف جعفر انصاری نکو و هانیه ناجی اصفهانی که در واقع تلاشی است از جانب اتحادیه صنف عینک سازان تهران در جهت کسب وجهه و اعتبار برای صنف عینک ساز تهران وشاید هم ایران که بنظر می رسد با توقف اعطای مجوز به عینک سازان تجربی سالهای واپسین عمر خود را می گذرانند

در فصل اول این کتاب تاریخ پیدایش عدسیها از پیش از میلاد مسیح تا ابتدای قرن نوزدهم ودر فصل دوم تاریخ اختراع عینک و سیر تکامل آن از آغاز تا قرن نوزدهم بررسی می شود. عینک در قرن بیستم موضوع فصل سوم این کتاب است. درفصل چهارم انواع عینک در گذر زمان ودر فصل پنجم پیدایش دسته عینک وسیر تحول آن مورد بررسی قرار گرفته است.فصل ششم تا هشتم به تاریخچه عینک در چین ژاپن وامریکا اختصاص دارد .مهمترین بخش کتاب فصل نهم است که به تاریخچه عینک در ایران می پردازد.چگونگی ورود اولین عینک ها به ایران تاریخ معاصر عینک و عینک سازی در ایران تاسیس اولین عینک فروشی ها در تهران تاسیس اولین عینک سازی در تهران در سال 1316ه.ش تشکیل اولین اتحادیه صنف عینک سازان و فروشندگان عینک و تاسیس اولین شرکت تعاونی عینک سازان ایران از زیر عنوان های دیگر فصل نهم است.فصل دهم به عینک های ایمنی و فصل یازدهم به تاریخچه عینک های آفتابی می پردازد .درفصل نهایی (دوازدهم) نیز تاریخچه جلد عینک و سیر تحول ان بررسی می شود.در زیرعنوان تشکیل اولیه اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان عینک تهران :قبل از شکل گیری اتحادیه اولین عینک سازی حدود سالهای 1295-1290ه.ش تاسیس گردید.تا سال 1340 شمسی تعداد عینک سازیهای تهران به حدود 25 موسسه افزایش یافت.لازم به ذکر است که تا قبل از 1340 ه.ش و تشکیل اتحادیه برای دایر نمودن موسسه عینک سازی هیچ گونه آزمون فنی از طرف ارگانی که دال بر صلاحیت انها باشد وجود نداشت وصرفا این حرفه به روش استاد و شاگردی فرا گرفته می شدوفقط با داشتن جواز شهرداری در نقاط مختلف تهران فعالیت می کردند.در سال 1340 شمسی به دستور شورای عالی اصناف و با حضور نماینده شهرداری و وزارت کشور به منظور تشکیل اتحادیه عینک سازان برای اولین بار انتخابات برگزار گردید.و در این انتخابات اقای سید علی هراتی به عنوان رئیس هیئت مدیره اتحادیه برگزیده شدند.پس از تشکیل اتحادیه عینک سازان صدور جواز کسب از طرف شهرداری منوط به استعلام مجوز از طرف اتحادیه گردید.از شرایط دریافت مجوز تاسیس عینک سازی در ان زمان (7-1340) شمسی علاوه بر دارا بودن حداقل ده سال سابقه کار تائید شده قبولی در آزمون علمی-عملی که توسط اساتید هیئت مدیره مثل حاج عباس طلیایی و مرحوم حاج ناصر یاوریانفر برگزار می شد نیز الزامی بود.در سال 1347 ه.ش وزارت بهداری وقت با همکاری اتحادیه عینک سازان تهران جهت صدور پروانه عینک فروشی طبی اقدام به برگزاری آزمون علمی و عملی کرد.در واقع افرادیکه از طرف اتحادیه (از نظر فنی و سابقه کار )تائید و معرفی میگردیدند و توسط چشم پزشکانی همچون دکتر حسن علوی ، دکتر لشکری، دکتر افروغ، دکتر شهیدی ، دکتر آجودانی، دکتر باستان….به نمایندگی از طرف وزارت بهداری مورد آزمون علمی قرار می گرفتند که در صورت موفقیت در آزمون صاحب پروانه عینک فروشی طبی از طرف وزارت بهداری می شدند.در سال 1351 شمسی پس از تشکیل اتاق اصناف پایتخت پروانه اشتغال پیشه یا حرفه پس از تائید اتحادیه و قبوتی در آزمون وزارت بهداری توسط این ارگان صادر می گردید.پس از اقای سید علی هراتی اقای مرحوم ناصر یاوریانفر اقای اکبر طلیایی اقای سید محمد صادق خویی و از سال 1379 اقای علیرضا یاوریانفر عهده دار این مسئولیت می باشند.
بدین ترتیب از دیدگاه نویسنده تمام تاریخ معاصر عینک سازی ایران در اتحادیه صنف عینک ساز تهران خلاصه می شود و علیرغم اینکه نویسندگان تاریخ را تا به 1379 وپس از ان نیز امتداد می دهند ولی هیچ اشاره ای به ظهور و پیدایش اپتومتریستها در تاریخ عینک سازی ایران نمی کند و چشم خود را بر روی این واقعیت موجود می بندند. در انتهای فصل نهم نویسندگان به تقدیر و تشکر از مسئولین و کارمندان اتحادیه صنف عینک ساز و هم چنین هیئت مدیره مدیران عامل بازرسین و اعضای شرکت تعاونی عینک سازان که به نوعی در هموار کردن را ه صنعت عینک سازی کشور تلاش کرده اندمی پردازندو از این افراد نام می برند.به هر حال همان طور که قبلا گفته شدنویسندگان این کتاب تلاش کردهاند تا باواکاوی تاریخچه عینک و عینک سازی در جهان وایران و امتداد آن تا تاریخ معاصر وزمان حال به کسب اعتبار و منزلت برای پیشه ای بپردازند که سالهای واپسین عمرخود را سپری می کند.حرفه ای که در شکل سنتی آن دیگر هیچ جایگاهی نمی توان برای آن در نظر داشت.چرا که با گسترش دانشگاه ها و موسسا ت اپتومتری به تدریج مراکز مدرن اپتومتری و عینک سازی جایگزین عینک سازی های قدیمی و سنتی می شوندو عینک سازی سنتی بدون حضور کارشناس اپتومتری دیگر جایگاهی نخواهد داشت.چاپ اول کتاب تاریخ عینک و عینک سازی در ایران وجهان در شمارگان 3000 عدد و توسط انتشارات کاوش قلم به قیمت 160000ریال منتشر شده است.خواندن این کتاب را به همه اپتومتریست ها توصیه می کنم و امیدوارم که از میان اپتومتریست های کشورمان نیز افرادی پیدا شوند که به کاوش در کتب واسناد تاریخی بپردازند وتاریخچه اپتومتری ایران و جهان را به صورت مکتوب به جامعه عرضه نمایند .در آن صورت است که با اطمینان می توانیم از جایگاه امروز اپتومتری در کشورمان دفاع کنیم وبر حق بودن ادعای خودمان را اثبات نماییم