شنبه، آذر ۲۳، ۱۳۸۱

لنزهای تماسی


لنزهای تماسی در واقع یک ورقه نازک از یک پلیمر شیمیایی هستند که بر روی قرنیه قرار می گیرند وباعث اصلاح عیوب انکساری چشم می شوند البته لنزهای تماسی استفاده های دیگری هم دارند وگاهی نیز برای بهبود زیبایی وتغییر رنگ چشم یا پوشیدن لک و کدورت قرنیه بکار برده میشود
لنز ها از دو نوع کلی نرم soft ویاسخت hard می باشند لنزهای نرم یا هیدروفیلیک از جنس هیدروکسی ایتیل متا کر یلات HEMA بوده وبر حسب نوع استفاده نیز به دو نوع روزانه Daily wear و استفاده مداوم Extended wear تقسیم بندی می شوند .معمولا محتوای آب لنزهای Exetended wear بیشتر است وبنابراین توانایی عبور دهی اکسیژن آن بیشتر است وبر حسب نوع آن میتوان آنرا از یک هفته تا یک ماه نیز در چشم نگاه داشت اگر چه که این نوع استفاده از لنز (بصورت طولانی)خالی از اشکال نیست و توصیه نیز نمی شود
.لنزهای یکبار مصرف یا Disposable نیز از نوع لنزهای نرم هستند که پس از یک دوره استفاده کوتاه که معمولا یک هفته است دور انداخته می شوند ویک لنز جدید جایگزین آن میگردد این نوع لنزها در کشور ما بخاطر جنبه های اقتصادی آن جایگاه چندانی ندارد .
در حال حاضر بیشترین نوع مصرف را لنزهای نرم روزانه دارند که قطر متوسط آنها از 5/13الی 5/14 میلیمتر متغیر میباشد و با یک یا دو انحناء پایه ثابت در دسترس میباشد .
لنزهای نرم علاوه بر پوشش تمام قرنیه اغلب دوتا سه میلیمتر دورتر از آن را هم میپوشاند وتحمل آنها راحت تر است ولی چون شکل قرنیه را بخود میگیرند نمی توانند آستیگماتیسم قرنیه را اصلاح نمایند و بنابراین درآستیگماتیسم های بالاتر از یک ونیم دیوپتر تجویز نمیشوند زیرا نمی توانند دید خوبی را برای بیمار فراهم نمایند .
گذاشتن وبرداشتن لنزهای نرم به نسبت مشکلتر از لنزهای سخت است .یکی دیگر از مزایای لنزهای نرم هزینه پایین اولیه آن است ولی هزینه مراقبت ونگهداری آن وجایگزینی گاه بگاه آن(که دراثر خراب شدن یا گم شدن وتغییر رنگ لازم میشود)آنرا جبران می کند .
لنزهای سخت یا Hard : لنزهای سخت فعلی از نوع نفوذ پذ یر به گاز RGP هستند ولنزهای سخت قدیمی که از جنس PMMA وغیر قابل نفوذ به اکسیژن بودند امروزه دیگر کاربردی ندارند .
لنزهای RGP بدلیل قابلیت خوب عبور دهی اکسیژن وتوانایی اصلاح آستیگماتیسم تا چهار دیوپتر وکیفیت برتر بینایی انتخاب ارجح برای اغلب افرادی است که نمیتوانند از لنزهای نرم استفاده نمایند .قطراین لنزها معمولا کوچکتر از قطر قرنیه بوده ( 9-5/9میلیمتر)وهمیشه ده تا پانزده درصد از قرنیه بدون پوشش باقی می ماند وامکان دسترسی قرنیه به اکسیژن هوا وجود دارد(امکانی که در لنزهای نرم وجود ندارد وقرنیه را در معرض ادم یا خیز قرار می دهد).
لنزهای RGP برخلاف لنزهای نرم که ازهمان اول فرد باآ ن راحت است نیاز به یک دوره زمانی برای انطباق دارند که ممکن است تا یک هفته نیز بطول انجامد .گذاشتن وبرداشتن لنزهای سخت راحت تر است ونگهداری ومراقبت از آنها ساده تر است ولی در عوض هزینه اولیه آنها بیشتر است وهمه براحتی باآن انطباق پیدا نمیکنند .
البته انتخاب لنز همیشه با بیمار نیست وگاهی وقتها چاره ای جز استفاده از یک نوع لنز خاص باقی نمی ماند اگر چه که ممکن است استفاده از آن به این سادگیها نیز نباشد .
لنزهایی که برای مقاصد درمانی بکار برده می شوند معمولاازنوع لنزهای نرم بوده وبرای بانداژقرنیه ویا آزاد نمودن تدریجی بعضی از داروها در چشم بکار برده می شوند.
لنزهای رنگی نیز از نوع لنزهای نرم می باشند وامروزه کاربرد زیادی بویژه در بین خانمها پیدا نموده است
باید توجه نمود که لنز تماسی یک وسیله پزشکی است و باید حتما توسط یک اپتومتریست یا چشم پزشک تجویز وبکار برده شود وخریدواستفاده لنز(بویژه انواع رنگی آن)از مراکز ی غیراز مراکز بینایی سنجی وچشم پزشکی به هیچ وجه صحیح نمی باشد لازم به ذکر است که هر لنز متعلق به یک فرد خاص است و نباید آنرا بهیچوجه و به هیچ عنوانی از قبیل اجاره یا امانت و........در اختیار افراد دیگر قرار داد.





بی بی سیمطلبی در مورد ساخت یک چشم مصنوعی الکترونیکی دارد که می تواند بینایی را به بسیاری از افراد کم بینا ونابینا باز گرداند

جمعه، آذر ۲۲، ۱۳۸۱

سلام
دوستان زیادی از من خواسته اند که در باره انواع لنز های تماسی و مزایا ومعایب هر کدام اطلاعاتی به انها بدهم به همه انها نوید می دهم بزودی مطالبی در این باره را در همین وبلاگ برایشان درج خواهم نمود در ضمن دوستی نیز تقاضا کرده اند که در باره تاریخچه عینک نیز مطالبی را برایشان بنویسم که در خواست این دوست عزیز را اجابت نموده ام وبزودی ان را هم تقدیم خواهم نمود
با تشکر