جمعه، تیر ۰۳، ۱۳۸۴

اخبار مربوط به سومين نمايشگاه عينك را از سايت عينك سازان تهران ملاحظه بفرماييد
چشم‌ها در فصل تابستان در معرض آسيب جدي قرار دارند
بروز بيماريهاي چشمي با افزايش نور تشديد مي‌شود


نور آفتاب در محيط متشكل از طيف نوري مرئي، طيف نور غير مرئي شامل نور فرابنفش و نور مادون قرمز است كه در صورت افزايش نور و عدم محافظت چشم باعث صدمات زيادي مي‌شود.

دكتر غلامرضا خاتمي‌نيا مدير گروه چشم‌پزشكي دانشگاه علوم پزشكي دانشگاه جندي شاپور اهواز، با اعلام اين مطلب به خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران - منطقه خوزستان - گفت: در فصل تابستان با افزايش دما و از دست رفتن مقداري از آب بدن، تمام اعضاء از جمله چشم‌ها در معرض آسيب جدي قرار مي‌گيرند.

وي حداقل نور لازم جهت ديدن اشياء را حدود 35 كاندلا ( واحد نور) عنوان و خاطرنشان كرد: در صورت افزايش نور تا ميزان دو هزار واحد ناراحتي جدي پيش نمي‌آيد، اما افزايش نور در فصل تابستان كه به 40 تا 70 هزار مي‌رسد باعث بروز بيماريهاي چشمي مي‌شود.

اين متخصص چشم درباره تاثيرات نور بر روي چشم توضيح داد: بيماريهاي بازال سل كارسينوما و اسكواموس سل كارسينوما بر اثر تابش نور آفتاب بروز مي‌كنند؛ همچنين قرنيه كه قسمت شفاف لايه قدامي چشم است، طول موج كمتر از 300 نانومتر را جذب مي‌كند، اما اشعه‌هاي با طول موج بالاتر را از خود عبور مي‌دهد. اشعه جذب شده چنانچه شدت بالايي داشته باشد به قرنيه آسيب مي‌رساند. در روزهاي آفتابي كه ميزان اشعه بالاست، سوختگي قرنيه يا كراتيت نوري (photo keratitis) عارض مي‌شود كه با درد چشم، ترس از نور، اشك ريزش و احساس جسم خارجي همراه است.

خاتمي نيا افزود: تحقيقات علمي نشان داده است كه نور خورشيد در ايجاد ناخنك و برجستگي‌هاي ملتحمه و كراتوپاتي، نقش زيادي دارد. از آنجايي كه عدسي چشم فقط اشعه‌هاي نوراني كمتر از 400 نانومتر را جذب مي‌كند و مقداري از اشعه فرابنفش را كه توسط قرنيه جذب نمي‌شود، جذب كرده و باعث آب مرواريد مي‌شود.

اين متخصص چشم درباره اثر نور بر شبكيه به ايسنا گفت: اگر چه قرنيه و عدسي چشم مقدار زيادي از نور مضر را جذب مي‌كنند، اما مقداري از نور به خصوص در افرادي كه قبلا عمل آب مرواريد انجام داده‌اند به شبكيه كه حياتي‌ترين قسمت چشم است رسيده و موجب ورم شبكيه و ماكولا و تسريع در بيماري سني شبكيه مي‌شود