جمعه، تیر ۳۱، ۱۳۸۴

از چه موقع بايد براي معاينه چشم هاي خود مراجعه نماييم ؟


بهتر است همه بچه ها قبل از سه سالگي معاينه شوند و بعد از آن لازم است تا معاينات چشمي هر شش ماه يکبار تا سه سالگي تکرار گردند از سه تا ۲۵ سالگي تکرار ساليانه معاينات ضرورت دارد و بعد از آن تا چهل سالگي در صورت عدم وجود مشکل مي توان هر دو سال يکبار براي انجام معاينات چشمي مراجعه نمود . بعد از چهل سالگي و شروع پيرچشمي نيز ميتوان سالي يکبار معاينات را تکرار نمود

یکشنبه، تیر ۲۶، ۱۳۸۴

عوارض چشمي خيره شدن به خورشيد

پرتوهاى خورشيدى كه به زمين مى رسند از پرتو فرابنفش با طول موجى حدود 290 نانومتر تا امواج راديويى با طول موج چند مترى را دربر مى گيرد. بافت هاى چشم قسمت زيادی از پرتوهاى بين 380 تا 1400 نانومتر را به شبكيه (لايه حساس به نور) مىرسانند. مواجهه با پرتوفرابنفش بطور مزمن موجب فرسايش لايه هاى بيرونى چشم و بروز آب مرواريد مى شود، در حالى كه نگاه كردن نامناسب به خورشيد هنگام كسوف موجب كورى ناشى از كسوف يا سوختگى شبكيه مى شود. مواجهة شبكيه با نور مرئى شديد باعث آسيب به سلول هاى حساس به نور (سلول هاى استوانه اى و مخروطى) مى شود و در نتيجه بسته به شدت آسيب، بينايى بطور موقت يا دائم از دست مى رود. نگاه كردن طولانى به خورشيد بدون محافظ، باعث توليد گرما در اثر پرتوهاى مرئى و نزديك به مادون قرمز (فروسرخ) در بافت هاى چشم مى شود كه بافت ها را مى سوزاند اما اين سوختگى ايجاد درد نمى كند چون در شبكيه چشم، گيرنده درد وجود ندارد و در ضمن اثرات خطرناك اين آسيب تا چند ساعت بعد از مواجهه آشكار نمى شود.تنها وقتى كه مى توان با آرامش خاطر مستقيماً به خورشيد نگاه كرد موقع كسوف كامل است يعنى وقتى كه ماه كاملا قرص خورشيد را مى پوشاند اين فرصت كمتر از 2 دقيقه و فقط در مناطق خاصی رخ می دهد. نگاه كردن مستقيم به كسوف هاى ناقص يا حلقوى يا مراحل ناقص يك خورشيد گرفتگى به هيچ وجه بدون وسايل محافظ جائز نيست.در اين مواقع بهتر است از روش هاى ديدن غيرمستقيم مانند انداختن تصوير خورشيد از ميان يك روزنه كوچك روى صفحه اى به فاصله يك مترى استفاده كنيد. نگاه كردن مستقيم به خورشيد فقط و فقط با صافى هاى مخصوص جائز است و استفاده از هرگونه صافى نامناسب براى اينكار مانند صافى هاى عكاسى، فيلم هاى عكاسى سياه، فيلم هاى راديولوژى، ديسك هاى فشرده، شيشه هاى مات و دودى، عينك هاى آفتابى به هيچ وجه جايز نيست. بنابراين مراقب كودكان و نوجوانان خود باشيد و آنها را در مورد خطرات و عواقب برگشت ناپذير نگاه كردن مستقيم به خورشيد آگاه كنيد.
يك فوق تخصص قرنيه:
رنگ قهوه‌اي ‌مناسب‌ترين رنگ براي عينك‌هاي آفتابي است


يك فوق تخصص قرنيه و عروق انكساري با اشاره به رنگ مناسب عينك‌هاي آفتابي اعلام كرد: مناسب‌ترين رنگ براي عينك‌هاي آفتابي رنگ قهوه‌اي است، چرا كه چشم را خسته نمي‌كند و اختلالي كه ممكن است براي چشم ايجاد كند بسيار كمتر از ساير رنگهاست.

دكتر احمد شجاعي در گفت‌وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران، با تاكيد بر اين كه رنگ‌ها تاثير مهمي در بينايي دارند، اظهار كرد: به طور كلي رنگ‌ها اثرات متفاوت‌ دارند؛ به عنوان مثال استفاده از رنگ سبز در محيط‌هاي خاص مي‌تواند موجب يك اختلال كاذب در ديد شود.

وي ادامه داد: بهترين عينك آفتابي، عينكي است كه صاف و هموار باشد و موج‌دار نباشد، زيرا اين نقص باعث شكستن نور شده و براي فرد ايجاد خستگي و سردرد مي‌كند.

شجاعي به ايسنا گفت: استفاده از هر نوع عينك آفتابي نمي‌تواند اثرات مخرب بر چشم داشته باشد و معمولا تاثير اين اختلالات موقتي و آني است.

اين فوق‌تخصص با بيان اين كه مناسب‌ترين عينك آفتابي، عينكي است كه بتواند جلوي ورود اشعه ماوراي بنفش را بگيرد، تصريح كرد: عينك آفتابي كه بتواند تا سقف 400 پارامتر جلوي اشعه ماوراي بنفش را بگيرد مناسب‌ترين عينك است
چه تفاوتي بين چشم پزشک و بينايي سنج وجود دارد و براي رفع چه نوع مشکلي بايد به هر کدام از اين دو گروه متخصصين مراجعه نمائيم ؟


بينايي سنج ها در کار تجويز عينک و لنزهاي تماسي مهارت دارند و تخصص چشم پزشکان در کار درمان دارويي و جراحي بيماريهاي چشمي است اگر چه که چشم پزشکان نيز به تجويز عينک و لنزهاي تماسي مي پردازند ولي مطمئناً هر کسي در زمينه کاري خودش تبحر و مهارت بيشتري دارد . بديهي است کساني که داراي مشکلات و اختلالات بينايي واضحي هستند مي توانند از همان اول به بينايي سنج مراجعه نمايند و اجازه دهند که مشکل آنها توسط اپتومتريست بررسي و حل گردد و در صورتي که اپتومتريست تشخيص داد که نيازمند خدمات پزشکي هستند آنها را به پزشک مربوطه ارجاع دهد وکسانيکه اختلالات و بيماريهاي چشمي واضحي دارند مي توانند از همان ابتدا به چشم پزشک مراجعه نمايند . در هر صورت به هر کدام از اين دو گروه متخصصين که مراجعه نماييد بايد اطمينان يابيد که يک معاينه کامل چشمي از شما بعمل مي آيد .