چهارشنبه، مرداد ۰۵، ۱۳۸۴

بهترين رنگ براي شيشه عينك آفتابي، دودي است

ك متخصص‌چشم گفت: رنگ دودي به‌علت آن كه بطور يكسان تمام طيف نور را جذب مي‌كند بهترين رنگ براي شيشه عينك آفتابي محسوب مي‌شود.

دكتر "مرتضي دوستدار" روز سه‌شنبه درگفت وگو با ايرنا با اشاره به اينكه براي انتخاب عينك آفتابي بايداز يك رنگ مشخص استفاده شود،افزود: رنگ دودي مناسب‌ترين رنگ براي شيشه عينك آفتابي مردان و رنگ خاكستري، سبز يا قهوه‌اي نيز مناسب‌ترين رنگ براي زنان است.

وي اظهار داشت: مهمترين علت انتخاب عينك آفتابي زيباتر كردن چهره نيست، بلكه وظيفه اصلي عينك آفتابي محافظت از چشمان در مقابل اشعه‌هاي مضر آفتاب است.

اين متخصص استفاده از عينك آفتابي بخصوص در ساعت‌هاي مياني روز را ضروري دانست و ادامه‌داد: استفاده از عينك آفتابي حتي براي افرادي كه چشمان تيره دارند و در برابر نور مقاوم هستند، ضروري است.

وي استفاده از شيشه فتوكروميك كه قدرت جذب آن متناسب با افزايش شدت نور افزايش مي‌يابد را مناسب توصيف كرد و گفت: شيشه عينك آفتابي بايد نسبت به چشم خنثي باشد و باعث نزديك بيني و يا تغيير ميدان ديد در افراد نشود.

دكتر "دوستدار" مقاوم‌بودن شيشه دربرابرضربه، بزرگ بودن قاب عينك آفتابي براي محافظت كافي، عبور ندادن بيشتر از پنج درصد از نور فرا بنفش از شيشه عينك را از ويژگي‌هاي مطلوب يك عينك آفتابي برشمرد.

وي استفاده ازعينك آفتابي را براي بيماران مبتلا به آب مرواريد و افرادي كه عمل آب مرواريد انجام داده‌اند، افرادي كه از داروي حساس‌كننده به نور استفاده مي‌كنند، بيماراني كه داراي ناخنك يابيماري شبكيه هستند و كودكاني كه ساعت‌ها در محيطهاي آفتابي مشغول بازي هستند به طورخاص توصيه كرد.

اين متخصص چشم اظهارداشت: استفاده از عينك‌هاي آفتابي باشيشه‌هاي كهربايي رنگ، نه تنهااشعه ماوراء بفنش بلكه تمام رنگ آبي محدوده رنگ‌ها را نيز جذب مي‌كند، بنابراين اين شيشه‌ها اشعه ماوراء بنفش را خوب جذب نمي‌كند و احتمال بازشدن مردمك و باعث ورود بيشتر اشعه ماوراء‌بنفش مي‌شوند.

وي افزود: نوع ديگري از عينك آفتابي موجود در بازار نيز داراي شيشه‌هايي است كه در قسمت فوقاني تيره بوده و بتدريج به سمت پايين شيشه روشن‌تر است، ولي نكته مهم‌اين است كه مزاحم‌ترين نورهاي منعكس شده معمولا از پايين به‌چشم برخورد مي‌كنند.

دكتر"دوستدار" درباره استفاده عينك آفتابي براي كودكان خاطر نشان ساخت:
والدين بايد براي فرزندان خود نيز ازعينك آفتابي استفاده كنند، زيرا علايم آب مرواريد حتي در نوجوانان نيز ديده مي‌شود

دوشنبه، مرداد ۰۳، ۱۳۸۴

یك پنجم تصادفات در تهران توسط رانندگان 45 سال به بالا

بر اساس آمار منتشر شده از سوی واحد ایمنی سازمان حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران، در بیش از یك پنجم (3/20 درصد) تصادفات شهر تهران، رانندگان 45 سال و بالاتر مقصر بوده‌اند.

به گزارش ایسنا، این در حالی است كه رانندگان سالمند ضمن اینكه كمتر از جوانان رانندگی می‌كنند، مسافت‌های كمتری را نیز طی می‌كنند و با توجه به نرخ 5/2 درصدی رشد سالمندان كشور و در نتیجه افزایش جمعیت سالمند، انتظار می‌رود تصادفات سالمندان نیز افزایش یابد.

همچنین بیشترین دارندگان وسایل نقلیه نیز در سنین 45 سال به بالا هستند و همه این موارد لزوم آموزش به رانندگانی كه در این سنین قرار دارند را خاطرنشان می‌كند.

كارشناسان كاهش قدرت بینایی و شنوایی، افزایش زمان عكس‌العمل نسبت به حوادث و تاثیر مصرف داروهای كاهنده سطح هوشیاری كه به علت كهولت سن، بیشتر از دیگر گروههای سنی مورد استفاده قرار می‌گیرد را از مهمترین عواملی می‌دانند كه باعث بروز تصادفات در كهنسالی می‌شود.

بطور كلی رانندگان بیش از 85 درصد از اطلاعات لازم برای رانندگی را از طریق چشم یا مشاهده بدست می‌آورند اما از سن 40 سالگی قوه بینایی به تدریج ضعیف می‌شود، بطویكه در سنین بالا حتی عینك و لنزهای چشمی نمی‌توانند ضعف بینایی را كاملا اصلاح كنند.

تحقیقی كه در این باره انجام شد، نشان داد كه یك فرد 60 ساله به 10 برابر نوری كه برای یك جوان 20 ساله مناسب است، نیاز دارد تا بتواند به سهولت رانندگی كند.

مطالعات همچنین نشان داد كه همراه با افزایش سن، میدان دید كاهش پیدا می‌كند به طوریكه باعث وقوع تصادفات پهلو به پهلو بین رانندگان سالمند می‌شود. همچنین تشخیص رنگها و مخصوصا رنگ قرمز برای افراد سالمند سخت‌تر شده و ممكن است تشخیص چراغ قرمز خودروی جلویی سخت‌تر شود.

گفتنی است بر اساس آمار سال 75 افراد سالمند و میانسال 85/14 درصد از كل جمعیت كشور را تشكیل می‌دهند.
هشدار در مورد استفاده از هرگونه لنز چشم بدون تجویز پزشك

دانشمندان در خصوص استفاده از هرگونه لنز تماسی چشمی بدون تجویز پزشك هشدار می دهند. نتایج مطالعات چشم پزشكان دانشگاه تگزاس حاكی از آن است كه استفاده خودسرانه از لنزهای تماسی چشمی از جمله لنزهای زیبایی، بدون تجویز پزشك، می  تواند سلامت چشمها را به شدت به خطر اندازد. نشریه علمی «چشم و لنزهای تماسی» درآخرین شماره خود اعلام كرد كه با توجه به شیوع روز افزون استفاده خودسرانه از لنزهای زیبایی، به ویژه در بین نوجوانان و جوانان، احتمال آسیبهای چشمی شدید و دائمی مانند عفونتهای خطرناك چشم وحتی نابینایی افزایش یافته است. به گفته كارشناسان، حتی استفاده كوتاه مدت از این نوع لنزها میتواند به سلامت چشمها آسیب برساند و افراد پیش ازاستفاده از این لنزها حتما باید با پزشك خود مشورت كنند .