دوشنبه، خرداد ۰۹، ۱۳۸۴

هشدار به کاربران رايانه
نزديک بيني در کمين چشمان شماست



با توجه به فاصله کم مانيتور با چشم (حدود 40سانتي متر) و خيره شدن کاربران در مدت زمان طولاني ، غالبا افراد دچار خستگي ، سردرد ، سوزش چشم ، آبريزش و تاري ديد مي شوند و با توجه به کاهش پلک زدن در اين مواقع ، تبخير اشک نيز افزايش مي يابد.
دکتر ربيع عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي با بيان اين مطلب گفت: براساس بررسي هاي انجام شده در کساني که بيشتر با رايانه سروکار دارند ، نزديک بيني خفيف مشاهده شده است ، ولي مطالعات بيشتري بايد در اين زمينه انجام شود.
وي گفت: البته با توجه به وجود فيلترهاي مخصوص در مانيتورهاي جديد و کاهش اشعه هاي مضر، به قرنيه ، عدسي و شبکيه چشم آسيبي نمي رسد.
مسوول بخش چشم بيمارستان امام حسين (ع) در ادامه خاطرنشان کرد: کار با رايانه باعث کم شدن اشک چشم مي شود که براي درمان آن مي توان از اشکهاي مصنوعي استفاده کرد.
وي افزود: استفاده از اشکهاي مصنوعي به طور مداوم و برحسب نظر پزشک براي چشم عوارضي ندارد ولي به دليل داشتن مواد نگهدارنده همچون "بنزل کانيوم" مي تواند عوارضي نظير اپيتليوم قرنيه (وجود جسم خارجي در چشم)، توکسيک در قرنيه (ماده سمي در قرنيه) و حتي ورم ملتحمه سمي را در پي داشته باشد که در اين صورت خشکي چشم و گاه آبريزش آن افزايش مي يابد و افراد در صورت بروز چنين عوارضي يا بايد دارو را قطع کنند و يا از قطره هاي مخصوص که فاقد ماده نگهدارنده هستند ، استفاده کنند.
ايشان اظهار کرد: افراد بايد حين کار با رايانه به طور عمدي پلک بزنند تا در اين صورت رطوبت چشم تامين شود و حتي کساني که اشک چشمشان کم است و داراي لنز هستند بايد از قطره هاي اشک مصنوعي استفاده کنند.
وي توصيه کرد: کساني که مجبورند براي مدت طولاني با رايانه کار کنند بايد هر 30 تا 40 دقيقه چشم خود را از صفحه مانيتور بردارند و به کار ديگري مشغول شوند تا خستگي چشم از بين برود.
وي در پايان خاطرنشان کرد: مانيتور بايد در جايي قرار بگيرد که سايه اشيا روي آن نباشد ؛ زيرا اين امر باعث ديد کم و خستگي زياد مي شود ؛ همچنين افراد از قرار گرفتن در اتاق کاملا تاريک پرهيز کنند و فاصله چشم را با مانيتور حفظ کنند.
وياگرا باعث نابينايي مي شود؟
مسوولان بهداشتي در امريكا مشغول بررسي گزارش ها درباره بروز درجات متفاوت نابينايي در مردان به علت استفاده از قرص هاي وياگرا هستند.
به گزارش بي بي سي ، سازمان غذا و داروي امريكا به 50 مورد نابينايي در مرداني برخورد كرده است كه با داشتن ناراحتي هاي قلبي يا ديابت (مرض قند) وياگرا مصرف كرده اند.
اگر چه اين سازمان مي گويد هنوز مدركي ندارد تا ثابت كند وياگرا باعث نابينايي اين مردان شده است.
از زمان عرضه وياگرا در سال 1998 بيش از 20 ميليون مرد در سراسر جهان آن را مصرف كرده اند.
يك سخنگوي شركت سازنده اين دارو اعلام كرد شركت مشغول بررسي تغيير متن هشدار به مصرف كنندگان در روي شيشه قرصها است.
وي گفت مرداني كه وياگرا مصرف مي كنند غالبا مبتلا به بيماري هايي هستند كه ممكن است باعث نابينايي شود.
بين 13 هزار نفر كه در آزمايش هاي باليني به علت مصرف وياگرا تحت نظر قرار گرفته اند ، موردي از نابينايي مشاهده نشده است.
بعضي از مصرف كنندگان وياگرا دچار كاهش سريع بينايي مي شوند كه ممكن است در موارد جدي به نابينايي منجر شود.
دكتر هوارد پومه رانز نويسنده مشترك اين گزارش گفت مصرف وياگرا معمولا با مشكلات بينايي ارتباط داشته است.