پنجشنبه، دی ۱۳، ۱۳۸۶

تنبلي چشم(اًمبليوپي) يك علت شايع نابينايي يا كم بينايي


در طي چهار دهه اول زندكي يعني تا حدود 40 سالكي ، تنبلي چشمي يا اصطلاحا اًمبليوپي بيش از هر بيماري چشمي ديكري مسئول كاهش بينايي در يك چشم است . به لحاظ اًماري كمي بيش از 2% افراد در جوامع مختلف دنيا مبتلا به اين عارضه هستند . در كشور ما به جمعيتي حدود 50 ميليون نفر بيش از يك ميليون نفر مبتلا به اين عارضه بوده و اين به واقع يك مسئله عمده در بهداشت عمومي كشور به حساب مي اًيد . حداقل در نيمي از اين موارد بينايي در چشم تنبل شديدا كم است .

در بيشتر موارد اًمبليوپي يك طرفه است يعني فقط يك چشم كاهش بينايي دارد . اَمبليوپي يك طرفه در نيمي ازموارد با لوچي چشم (استرابيسم) و در موارد كمتري با عارضه اي بنام اًنيزمتروپي (يعني نا مساوي بودن اندازه تصوير يك شيئي در دو چشم كه ناشي از اختلاف قدرت دو چشم يا همان اختلاف نمره عينك اًنها است ) همراه است . خطر از دست رفتن بينايي در اثر اًمبليوپي در شيرخواران نارس ، در نوزادان كم وزن ، و در نوزاداني كه از والدين مبتلا به اًمبليوپي متولد شده اند چهار برابر معمول است .
ادامه مطلب..

دوشنبه، دی ۱۰، ۱۳۸۶

لزوم استفاده از عينكهاي مخصوص هنگام صعود به ارتفاعات و اسكي كردن

هنگام صعود به ارتفاعات برخي كوه‌ها و اسكي كردن استفاده از عينك هاي مناسب براي حفاظت از چشم ها ضروري است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري آلمان، متخصصان اتحاديه چشم پزشكان آلمان تاكيد كردند عينك هاي مخصوص از چشم ها در مقابل اشعه ماورابنفش محافظت مي كند.
بنابراين گزارش، با افزايش ارتفاع از سطح زمين شدت اشعه ماورابنفش به ازاي هر هزارمتر ارتفاع حدود 20 درصد افزايش مي يابد و برف و يخ موجود در ارتفاعات با انعكاس اين اشعه ها آن را تقويت كرده و تاثيرآن را تا 90 درصد افزايش مي دهد.
همچنين متخصصان تاكيد كردند درصورتي كه افراد از چشم هاي خود در مقابل اين ميزان اشعه حفاظت نكنند صدمات شديدي به قرنيه و شبكيه چشم شان وارد مي شود.
براساس اين گزارش، بخصوص اشعه هاي ماورابنفش B كه طول موج كوتاه دارند به قرنيه و شبكيه آسيب مي زنند و در شديدترين حالت مي توانند لايه قرنيه را نابود و از بين ببرند.
به گفته متخصصان پيامد اين امر بروز دردهاي شديد ناحيه چشم، ريزش اشك و حساس شدن به نور و احساس وجود جسم خارجي درچشم است.
اين گزارش حاكيست، در صورت بروز اين حالت بايد چشم ها را خنك و تاريك نگه داشت و سريعا به متخصص مراجعه كرد.
اين گزارش مي افزايد، با استفاده از عينك هاي مناسب مي توان هنگام رفتن به ارتفاعات و اسكي كردن از چشم ها بخوبي حفاظت كرد