چهارشنبه، مرداد ۰۱، ۱۳۸۲


اگر در دوران کودکي خود کارتون «نيک و نيکو» را ديده باشيد ، حتما نظرتان به حشره اي که به همراه همسرش توپي را مي چرخاند ، جلب شده است.
گرچه در نظر اول ممکن است اين حشره بي استعداد تلقي شود و فکر کنيد که اين موجود تمامي انرژي خودش را صرف گلوله کردن مدفوع جانوران ديگر به توپهاي کوچکي مي کند تا بتواند بعدها از آنها استفاده نمايد ، اما بتازگي معلوم شده است که اين جانور ، چندان هم بي استعداد نيست و مهارتي دارد که تا به حال در قلمروي حيوانات ناشناخته بوده است.

اين حشره مي تواند به وسيله نور ماه جهت يابي کند. نام علمي اين حشره اسکارابوس زامبزيانوس است و بومي آفريقاست.

محققان دريافته اند که اين جانور براي يافتن مسيرش از نور پلاريزه ماه استفاده مي کند. اين حشره براي اين که بتواند پس از گلوله کردن مدفوع از دست رقيبان مهاجم خود فرار کند، ترجيح مي دهد خط مستقيمي را پيش بگيرد و براي اين کار نيز ماه به کمکش مي شتابد. اين محققان دريافته بودند که اين حشره در شبهايي که ماه وجود ندارد و يا آسمان کاملا ابري است ، مسير مستقيم را گم کرده و مدام در يک مسير دايره وار حرکت مي کند. بنابراين به کمک فيلترهايي که روي اين حشره قرار دادند، سبب شدند که جهت نور پلاريزه ماه 90درجه تغيير کند و مشاهده کردند که جهت حرکت اين سوسک نيز عوض مي شود. اين پديده در گونه هاي ديگري از قبيل زنبورهايي که شبها فعاليت خود را آغاز مي کنند و يا زنبورهاي بي عسل مشاهده شده بود ، يعني اين حشرات در شبهايي که ماه در آسمان حضور ندارد ، مسافت هاي طولاني تري را براي يافتن غذا و مسيرشان طي مي کنند. پس اين احتمال وجود دارد که اين حشرات نيز براي جهت يابي از نور پلاريزه ماه استفاده کنند. بنابراين ممکن است بتوانيم اين خاصيت را به قلمروي وسيع تر از جانوران تعميم دهيم.