شنبه، آبان ۲۴، ۱۳۸۲

قدرت بالاي شنوايي نابينايان
Reuters-همواره گفته مي شود كه نابينايان از قدرت شنوايي بالاتري نسبت به سايرين برخوردارند. اكنون محققان آمريكايي اين مسئله را با انجام آزمايشاتي ثابت كرده اند.
دكتر مارك والاس و همكارانش از مركز تحقيقاتي دانشگاه كيس وسترن بينايي عده اي افراد عادي را براي تشخيص نورچشمك زن در تاريكي مورد مطالعه قرار داده و دريافتند زماني كه چشم نتواند از قدرت خود براي بينايي استفاده كند، از حس شنوايي بهره مي گيرد.به گفته دكتروالاس طبق اين تحقيقات زماني كه حس بينايي تضعيف مي شود، انسان از حس شنوايي خود بيشتر استفاده مي كند. به اين ترتيب نابينايان به ساير قواي حسي خود بويژه شنوايي اعتماد كرده و اطلاعات پيرامون خود را به اين وسيله كسب مي كنند. به گفته والاس تمامي قواي بدن به هنگام ارتباط با جهان خارج در تعامل با يكديگر قرار داشته و كمبود هم را پوشش مي دهند.

جمعه، آبان ۲۳، ۱۳۸۲

آب مرواريد در بيماران ديابتيك شايع‌تر است


بسياري از افراد مبتلا به ديابت نگران عوارض چشمي ديابت هستند آب مرواريد يا كاتاراكت در افراد غيرديابتي نيز ديده مي‌شود اما در افراد ديابتي شايع‌تر است.
به گزارش خبرنگار‌ «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران، عوارض چشمي ديابت بسيار شايع بوده كه در صورت عدم درمان مناسب منجر به اختلال ديد و در نهايت كوري مي‌شود.
عوارض چشمي ديابت شامل رتينوپاتي ديابتيك (بيماري مربوط به شبكيه) ورم ماكولا و آب مرواريد است كه علايم و نشانه‌هاي رتينوپاتي ديابتي و ورم ماكولا منحصر به ديابت است.
همچنين، رتينوپاني ديابتي شايع‌ترين علل كوري و اختلالات بينايي را در بالغين كشورهاي توسعه يافته تشكيل مي‌دهد به گونه‌اي كه از افرادي كه سابقه 15 ساله ابتلا به ديابت را دارند حدود 2 درصد دچار نابينايي و حدود 10 درصد دچار مشكلات وخيم و جدي بينايي مي‌شوند.
لازم به ذكر است كه راههاي درماني متعددي براي مشكلات چشمي ديابت وجود دارد در بيشتر موارد ليزردرماني مي‌تواند عوارض چشمي ناشي از ديابت را درمان كند؛ به عنوان مثال در رتينوپاتي ديابتي كافي است كه با تابانيدن يك پرتو نور قوي به قسمت شبكيه موجب كوچك يا منقبض شدن رگ‌هاي غيرطبيعي شويم.
لازم به ذكر است كه در مورد بيماري ورم ماكولا از پرتوليزري براي مسدود كردن رگ‌هاي خوني كه دچار نشت هستند استفاده مي‌شود تا از آسيب بيشتر جلوگيري كند لذا بعد از عمل جراحي يا ليزر به زمان نياز داريم تا آسيب‌هاي ايجاد شده بتدريج زايل و كاسته شود. بنابراين درمان با ليزر بسيار مقرون به صرفه است به ويژه براي افراد جوان كه مي‌توان بينايي را براي سالهاي زيادي حفظ كرد.
قابل ذكر است كه از جراحي بيشتر براي درمان آب مرواريد و رتينوپاتي‌هاي پيشرفته استفاده مي‌شود در جراحي آب مرواريد عدسي كه رشد برداشته مي‌شود و به جاي آن عدسي پلاستيكي شفاف جايگزين مي‌شود كه در اين مورد استفاده از جراحي براي بازگرداندن قدرت بينايي بسيار مؤثر است.
به گزارش ايسنا در اكثر موارد عوارض چشمي بدون اينكه داراي علايمي باشد توسعه و گسترش مي‌يابد و تا زماني كه عارضه چشمي به مراحل پيشرفته نرسد تغييري در قدرت بينايي بوجود نمي‌آورد و در نتيجه بيماران ديابتي بايد به طور منظم به چشم‌پزشك براي معاينه مراجعه كنند، فشار خون خود را مكررا اندازه‌گيري نمايند، با مشاهده هرگونه تغيير در قدرت بينايي دكتر معالج را مطلع كنند، سيگار نكشند و تا حد ممكن قند خون را در حد طبيعي
نگهدارند، بنابراين مي‌توان گفت كه با كنترل قند و فشارخون عوارض ديابت را مي‌توان تا حد فراواني كاهش داد.