پنجشنبه، آبان ۲۵، ۱۳۸۵

عینك كه اصل آن «آینك» است، از اختراعات ایرانیان به حساب می‌آید

پرفسور «پوپ» در كتاب «هنرهای زیبای ایران»‌عكس دسته‌یك عینك را چاپ كرده كه مربوط به پیش از میلاد است و در ایران به دست آمده و هیچ فرقی با دسته عینك‌های امروزی ندارد. در بیمارستان «گندی شاپور» هم یك بخش چشم‌پزشكی وجود داشت به بیماران عینك می‌دادند.

اعراب كاربرد عینك را از ایرانیان آموختند. (ذبیح‌اله منصوری: غزالی در بغداد) به نقل از امید عطایی، یكی دیگر از اختراعات ایرانیان، شیشه است كه تاریخ‌نویسان مغرب‌زمین آن را منسوب به فینیقی‌ها كرده‌اند. «ذبیح‌اله منصوری» در كتاب ایران سرزمین جاوید، می‌نویسد اگر شیشه در فینیقیه اختراع شد برای چه در یونان مورد استفاده قرار نگرفت؛ در صورتی كه بین آن دو كشور رابطه دایمی برقرار بوده و چرا «استرابون» یونانی پس از اینكه وارد ایران شد از دیدن شیشه پنجره در ایران شگفت‌زده شد. (به نقل از امید عطایی از كتاب ایشان با نام ایران در پس پرده‌تاریخ) خوانندگان گرامی می‌توانند برای دیدن این نوع شیشه پنجره به موزه‌ایران باستان كه در بالای پارك شهر و پایین خیابان سی تیر قرار دارد سری بزنند و یا در میانه‌خیابان سی تیر از موزه آبگینه دیدن كنند، بد نیست بدانید كه موزه آبگینه پیشتر خانه «قوام» بوده و به این خیابان هم پیشتر خیابان قوام می‌گفتند.

لطیفه‌ای است كه می‌گوید: «آلبرت انیشتین» روزی به رستورانی رفت و چون عینك (آینك)‌همراهش نبود، به ... پیشخدمت گفت: شرمنده، بی‌زحمت فهرست غذاها را برای من بخوانید. پیشخدمت در حالی كه به اطراف نگاه می‌كرد،‌به او گفت: آقا، شرمنده، من هم مثل شما بی‌سوادم