چهارشنبه، تیر ۲۴، ۱۳۸۳

قرمزي چشم بعد از شنا در استخر
از سايت کلينيک نور:





روزهاي گرم فصل تابستان زمان استخر رفتن و شنا كردن است. هر چند شنا از جمله ورزش هايي نيست كه آسيب هاي چشمي يكي از خطرات آنهاست (مثل فوتبال، تنيس، بيس بال، ...) ولي قرمزي و سوزش چشم بعد از شنا كردن بويژه در استخر يكي از مسائلي است كه بسياري با آن مواجه اند. ولي آيا بايد نگران اين مسئله بود؟ خير. قرمزي پس از شنا در استخر سبب آسيب درازمدت نمي شود.

كلر كه براي ضد عفوني كردن و از بين بردن باكتري ها به آب استخر اضافه مي شود بخودي خود مشكل ساز نيست. مشكل زماني رخ مي دهد كه كلر در مجاورت نيتروژن يا آمونياك موجود در آب قرار مي گيرد و از تركيب اينها كلرامين تشكيل مي شود. در حقيقت علت اصلي قرمزي و چشم كلرامين است. عروق سطحي روي سفيدي چشم بر اثر تماس با كلرامين ملتهب شده و چشم قرمز مي شود. كلرامين همچنين لايه موقتي روي قرنيه ايجاد مي كند كه سبب التهاب، حساسيت، خشكي و قرمزي چشم مي شود. به اين وضعيت كراتيت مي گويند.

بر خلاف بسياري كه تصور مي كنند درمان اين وضعيت استفاده از قطره هايي است كه قرمزي چشم را كم مي كنند درمان صحيح استفاده از تركيباتي نظير اشك مصنوعي است. اشك مصنوعي لايه اي روي قرنيه ايجاد كرده و به آن فرصت مي دهد التيام يابد. مكانيسم اثر تركيباتي كه قرمزي چشم را كم مي كنند منقبض كردن عروق خوني است و قطع اين داروها سبب شديدتر شدن مشكل خواهد شد. اگر قرمزي و سوزش چشم شديد باشد و يا به دفعات تكرار شود يك راه ديگر استفاده از عينك شنا است.

اغلب تصور مي شود قرمزي چشم ناشي از زياد بودن كلر آب استخر است در حاليكه واقعيت دقيقا بر عكس اين است و اين مسئله اغلب ناشي از كم بودن كلر آب است. حتي بوي تندي كه اغلب افراد تصور مي كنند ناشي از زياد بودن كلر است نيز بخاطر كم بودن كلر آب ايجاد مي شود. دليل اين مسئله اين است كه مولكول هاي آزاد كلر با نيتروژن و آمونياك تركيب مي شوند و كلرامين ايجاد مي كنند. افزايش كلر آب علاوه بر اينكه مانع رشد باكتري ها در آب استخر مي شود سبب شكسته شده پيوند هاي شيميايي كلرامين و شكسته شدن مولكول هاي آن شده و مشكلات مربوطه را كاهش مي دهد. در صورتيكه كلر آب كم باشد احتمال عفونت چشم ناشي از وجود باكتري ها در آب افزايش مي يابد. عفونت چشمي (اغلب كنژنكتيويت) معمولاً علاوه بر قرمزي و التهاب با درد و ترشح همراه است. در صورتيكه قرمزي بعد از شنا در استخر از حد يك التهاب خفيف فرا تر رفته و با ترشح همراه باشد بهتر است به چشم پزشك مراجعه كنيد.

در مجموع رعايت نكات زير تا حدود زيادي مانع از مشكلات چشم ناشي از شنا در استخر مي شود:

بلافاصله پس از بيرون آمدن از آب دوش بگيرد. دوش گرفتن سبب مي شود كلرامين از پوست، مو و چشم شما شسته شود.
بلافاصله پس از شنا از قطره هاي اشك مصنوعي استفاده كنيد.
از عينك شنا استفاده كنيد

بازگرداندن زندگی طبیعی به افراد کم یینا

فريد کيا*:معمولاً افرادى كه در اثر حادثه يا بيمارى مبتلا به نيمه بينايى مى شوند استقلال فردى خود را از دست داده و در امور شخصى هم متكى به ديگران مى شوند. اين مسئله علاوه بر مشكلات جسمى، از نظر روحى نيز بيمار را تحت فشار قرار مى دهد. در زير روش هايى براى توانبخشى افراد نيمه بينا ارائه مى شود كه آنها را قادر مى سازد تا حد امكان از اتكا به ديگران بپرهيزند:

- افزايش روشنايى اتاق ها: افزايش روشنايى اتاق ها مى تواند حدت بينايى افراد نيمه بينا را تا اندازه اى بهبود بخشد. البته به جاى استفاده از يك منبع نور قوى كه سبب خيرگى چشم مى شود بايد از چند منبع نور كم قدرت تر ولى يكنواخت سود برد. استفاده از لامپ هاى سقفى بر لامپ هاى ديوارى و آباژور ترجيح دارد. زيرا قرار گرفتن منبع نور در مسير بينايى و تابيدن مستقيم آن بر چشم منجر به كاهش توانايى در تشخيص اشياى اطراف منبع نور مى شود.

مكان وسايل مورد نياز فرد مانند تلفن يا راديو بايد متناسب با مكان پنجره و لامپ باشد. چنين وسايلى نبايد خيلى نزديك به پنجره باشند، چه تشخيص آنها در روز به علت نورى كه از پنجره مستقيماً به چشم ها مى تابد، مشكل مى شود. اگر شدت نورى كه از پنجره به داخل اتاق مى تابد زياد باشد، بايد با استفاده از يك پرده تورى از شدت آن كاست و نور را پخش كرد.

- رنگ آميزى اتاق: رنگ هاى روغنى براى رنگ آميزى ديوارهاى اتاق يك فرد نيمه بينا مناسب نيستند زيرا تعدد انعكاس تصوير لامپ ها را موجب شده و فرد را دچار مشكل مى سازد. نوع مناسب رنگ هاى پلاستيكى روشن هستند و در اين ميان رنگ هاى شيرى، كرم روشن، استخوانى و سفيد توصيه مى شود.

- رنگ آميزى اشياى مورد نياز فرد نيمه بينا: در اغلب افراد نيمه بينا، حتى با وجود بيمارى هاى وخيم چشمى قسمتى از حس ديد رنگ باقى مى ماند. اين افراد اغلب مى توانند بين رنگ تند اشباع شده تفاوت قائل شوند. ديوارها و سقف ها همان طور كه ذكر شد بايد به رنگ روشن باشند. در اين فضا، چيزهايى كه فرد به آن نياز دارد بايد به يك رنگ تند و خالص درآيد. براى مثال درها نبايد با ديوار هم رنگ بوده بلكه بايد به رنگ تيره درآيد. در آشپزخانه نيز بهتر است از ظروف با رنگ هاى مختلف استفاده كرد. بدين طريق تشخيص ظرف شكر با رنگ زرد از ظرف نمك با رنگى آبى بسيار آسان تر خواهد بود. همچنين بهتر است به جاى ليوان شفاف براى فرد نيمه بينا ليوان رنگى تهيه شود.

- استفاده از تلفن: يكى از لوازمى كه لازم است فرد نيمه بينا به طور مستقل از آن استفاده كند، تلفن است. جهت سهولت تشخيص تلفن بايد رنگ آن تند و با رنگ ميز زير آن در تضاد باشد. ضمن آنكه اعداد شماره گير تلفن نيز بايد بزرگ تر از حد معمول باشند. چنين تلفنى را مى توان به مراكز ساخت تلفن سفارش داد.نتيجه اينكه در صورت بروز ضايعه اى كه منجر به نيمه بينايى يك فرد مى شود به جاى دلسردى و افسردگى، مى توان با پيروى از روش هاى ساده فوق و نيز بهره گيرى از خدمات اپتيكى نظير عينك هاى تلسكوپى، زندگى طبيعى فرد را به وى بازگرداند.

Optomertic Management Of Visul Handicap

*اپتومتريست

دوشنبه، تیر ۲۲، ۱۳۸۳

مناقشه عينك

اپتومتريستها، عينك سازان و چشم پزشك ها مدعى اند

حرفه بينايى سنجى در اروپا، بيش از يكصد سال قدمت دارد و اين درحالى است كه با پيشينه اى كمتر از ۱۵ سال در ايران، هنوز چالشهاى حاكم در ميان اصناف و تشكل هاى مربوط به اين رشته حل نشده است.
تأسيس رشته كاردانى اپتيك در دانشگاه تهران كه ظاهراً اتحاديه عينك سازان نيز يكى از مؤسسين آن بوده است، نتوانسته اين چالش را كمرنگ كند.
از آنجا كه در كشورهاى پيشرفته رشته اپتيك از سيستم علوم تجربى خارج شده و به صورت رشته مهندسى تدريس مى شود، به گفته يكى از مدرسين اين رشته، اگر اتحاديه عينك سازان در راه اندازى اين رشته، به عنوان يكى از فعالان امور هستند، ولى نبايد اينطور به نظر رسد كه رشته كاردانى اپتيك تنها رشته عينك سازى است.
همين مدرس توضيح مى دهد كه اين رشته خاستگاه علمى دارد و در ايران به جنبه فيزيكى و مهندسى آن بيشتر توجه مى شود، در حالى كه در كشورهاى ديگر رشته اپتيك، بيشتر جنبه پزشكى و بالينى آن، مدنظر است.
البته اين درحالى است كه محمد زرين، رئيس انجمن اپتومتريستها ضرورت اين رشته را تنها ارتقاى معلومات فنى فرد در زمينه عينك سازى مى داند و معتقد است صلاحيت فرد، با گذراندن اين دوره ها در ساخت عينك طبى تأييد نمى شود.
وى در اين رابطه توضيح مى دهد كه اگر فردى رشته هاى بهدارى، كمكهاى اوليه، پرستارى و ... را به صورت آزاد گذرانده باشد، بدان معنا خواهد بود كه بتواند در مراكز دولتى بيمارستانى مشغول به كار شود؟
از سوى ديگر، طبق مصوبه قانونى در سال ۱۳۷۴، رشته عينك سازى در زمره كار چشم پزشكان محسوب نمى شود و منع قانونى دارد. تا بدانجا كه از طرف وزارت بهداشت نيز فروش و ساخت عينك در مطب چشم پزشكان ممنوع اعلام مى شود، ولى تا به امروز، هيچ برخورد قانونى با چشم پزشكانى كه به عينك سازى در مطب هايشان مشغولند، نشده است.
عليرضا ياوريان فرد، رئيس اتحاديه عينك سازان با اشاره به اينكه در عينك، يك جنبه پزشكى و طبى موردنظر است و جنبه ديگر بحث ساخت و خريدوفروش آن، تأكيد مى كند در جايى كه جنبه تجارى كالا پيش مى آيد. بايد نظارتى بر اين كالا صورت بگيرد. مثل بسيارى از افراد كه وسايل پزشكى مى فروشند، اينها هم جزو اصنافى هستند كه در كشورند و بر كار آنها نظارت مى شود.
به نظر مى رسد كه بحث ساخت عينك و رشته چشم پزشكى را بتوان در نقطه اى از هم متمايز نمود. مثال عينك سازان، چون افرادى است كه وسايل پزشكى مى فروشند و لزوماً هم نبايد پزشك باشند. ولى نظارت بر فعاليت آنها، از طريق وزارت بازرگانى است كه بحث خريدوفروش را به عهده دارند. تا وزارت بهداشت كه در حوزه بهداشت و درمان فعاليت مى كند.
ولى در چنين چالشى، عقيده برخى از چشم پزشكان معطوف به جنبه ديگرى از قضيه است. دكتر مسيح هاشمى، چشم پزشك، با اشاره به علمى بودن ساخت عينك طبى تأكيد مى كند: «در آمريكا بزرگترين عينك فروش ها در مطب هاى چشم پزشكى، با همكارى اپتومتريستهاى فنى همكارى مى كنند و اين درحالى است كه بسيارى از عينك هايى كه در ايران ساخته مى شود، به علت عدم تعادل محورها و مراكز ديد در عينك و به عبارتى غير علنى و غير استاندارد بودن آن، مشكلات بيمار، چند برابر مى شود.»
وى انحصار عينك سازى را به صنف خاصى رو مى كند و به دنبال تأكيد بركار علمى در عينك سازى، يادآور مى شود كه مى بايست يك كار كيفى انجام شود، لذا نظارت فنى و علمى بايد صورت گيرد. حالا ديگر فرقى نمى كند كه چه صنف خاصى، اين رشته را دنبال خواهد كرد.
لذا على رغم فروش عينك توسط بعضى از چشم پزشكان در مطب كه خلاف قانون به حساب مى آيد. ولى از منظر برخى از چشم پزشكان، علمى و فنى بودن عينك سازى است تا فروش عينك.
فروشى كه چالش اساسى ميان اتحاديه عينك سازان و اپتومتريست ها از يك طرف و چشم پزشكان از طرف ديگر را تشكيل مى دهد.
از سويى، اپتومتريست ها، لزوم نظارت وزارت بازرگانى برعينك سازى را نفى مى كنند. محمدزرين، رئيس انجمن اپتومتريست ها با تأكيد بر اينكه وزارت بازرگانى نبايد هيچ دخالتى در ساخت عينك طبى داشته باشد، مى گويد: «ساخت عينك طبى، يك رشته كاملاً پزشكى است كه براى ساخت آن، فرد بايد به بيماريهاى چشم، اپتيك هندسى و بسيارى از موارد پزشكى، آشنا باشد. لذا اگر وزارت بازرگانى متولى اين صنف بوده، صرفاً به علت نبود اپتومتريست ها اين اتفاق افتاده و حالا امروزه كه ديگر فارغ التحصيلان دانشگاه در زمينه رشته اپتيك در جامعه هستند، لذا شرايط به كلى فرق مى كند.
البته اين در حالى است كه بخواهيم ساخت عينك را تنها از جنبه پزشكى به آن بنگريم، در حاليكه به نظر مى رسد از جهت خريد و فروش فعاليت، كاملاً تجارى محسوب مى شود كه از حوزه وزارت بهداشت بايد خارج شود.
رئيس انجمن اپتومتريست ها، محتواى رشته اپتيك را تجويز و ساخت عينك طبى مى داند و معتقد است كه اين رشته قدمت ۱۳۰ ساله دارد و نمى توان اين رشته را تنها محدود به تعيين نمره چشم دانست.
اين در حالى است كه به گفته ياوريان فرد، رئيس اتحاديه عينك سازان جنبه طبى و پزشكى عينك سازى از سوى آنان، به هيچ وجه نفى نمى شود، تنها تأكيد وى، بر نظارت بركار عينك سازى و كسب جواز از اين اتحاديه است.
وى با اشاره به اينكه در حال حاضر اپتومتريست ها نيز علاوه بر حرفه بينايى سنجى، به ساخت عينك نيز مشغولند، اظهار مى دارد: «از آنجا كه عينك سازى و فروش عينك يك فعاليت تجارى محسوب مى شود، لذا بحث نظارت بر كالا نيز بايد بر فعاليت آنها صورت بگيرد.»
وى در توضيح يكى از نكات مثبت اين نظارت مى گويد: «اگر چشم بيمارى، توسط فردى، بينايى سنجى شود و طبق نمره داده شده، فرد ديگر آن را بسازد، و دوباره براى نظارت و چك نهايى به همان فرد برگردانده شود، سلامتى چشم بيمار بيشتر تضمين خواهد شد. مثل عكسى كه در آزمايشگاه گرفته مى شود و براى تشخيص آن، دوباره به پزشك مربوطه مراجعه مى شود. ياوريان فرد، در ادامه به كشورهايى چون كانادا، انگليس و استراليا اشاره مى كند كه وظيفه درمان چشم به عهده چشم پزشكان است و سنجش بينايى به عهده اپتومتريست و سپس اپتومتريست ها با همكارى عينك سازان، برساخت عينك، فعاليت مى كنند.
به نظر مى رسد كه تعامل و همكارى اين دو صنف (اپتومتريست ها و عينك سازان) موجب رشد و تعالى بيشترى در امر عينك سازى خواهد شد.
زرين، معتقد است كه بحث امروز ما ارتباط و چگونگى ميان اين دو صنف نيست، بلكه موضوع برسر اين است كه در حال حاضر تعداد عينك سازى غير مجاز در سطح شهر وجود دارد كه همه آنها فعال هستند و بدون جواز كسب و رد كردن آزمون تخصصى در امر عينك سازى مشغول فعاليت هستند.
رئيس اتحاديه عينك سازان نيز معتقد است كه عينك سازان غير مجاز بدون ارتباط با اتحاديه، فعاليت مى كنند كه مشكلاتى را از نظر ساخت عينك و تعيين محورها و مراكز شيشه آن به وجود آورده اند.
آنچه بيش از همه، بايد مورد توجه قرار گيرد، تعامل و همكارى اصناف وتشكلهاى مرتبط با اين موضوع است و نيز نظارت فنى و علمى بر امر عينك سازى است كه يك جنبه آن همانا داشتن جواز كسب از اتحاديه عينك سازان است. اگربپذيريم كه رشته عينك سازى از رشته هاى وابسته به پزشكى است كه در بخشى از آن وارد بحث خريد و فروش كالا مى شود، لذا فعاليت دوجانبه و تعامل عيان اپتومتريست ها و عينك سازان مستحكم تر خواهد شد