چهارشنبه، تیر ۲۴، ۱۳۸۳

بازگرداندن زندگی طبیعی به افراد کم یینا

فريد کيا*:معمولاً افرادى كه در اثر حادثه يا بيمارى مبتلا به نيمه بينايى مى شوند استقلال فردى خود را از دست داده و در امور شخصى هم متكى به ديگران مى شوند. اين مسئله علاوه بر مشكلات جسمى، از نظر روحى نيز بيمار را تحت فشار قرار مى دهد. در زير روش هايى براى توانبخشى افراد نيمه بينا ارائه مى شود كه آنها را قادر مى سازد تا حد امكان از اتكا به ديگران بپرهيزند:

- افزايش روشنايى اتاق ها: افزايش روشنايى اتاق ها مى تواند حدت بينايى افراد نيمه بينا را تا اندازه اى بهبود بخشد. البته به جاى استفاده از يك منبع نور قوى كه سبب خيرگى چشم مى شود بايد از چند منبع نور كم قدرت تر ولى يكنواخت سود برد. استفاده از لامپ هاى سقفى بر لامپ هاى ديوارى و آباژور ترجيح دارد. زيرا قرار گرفتن منبع نور در مسير بينايى و تابيدن مستقيم آن بر چشم منجر به كاهش توانايى در تشخيص اشياى اطراف منبع نور مى شود.

مكان وسايل مورد نياز فرد مانند تلفن يا راديو بايد متناسب با مكان پنجره و لامپ باشد. چنين وسايلى نبايد خيلى نزديك به پنجره باشند، چه تشخيص آنها در روز به علت نورى كه از پنجره مستقيماً به چشم ها مى تابد، مشكل مى شود. اگر شدت نورى كه از پنجره به داخل اتاق مى تابد زياد باشد، بايد با استفاده از يك پرده تورى از شدت آن كاست و نور را پخش كرد.

- رنگ آميزى اتاق: رنگ هاى روغنى براى رنگ آميزى ديوارهاى اتاق يك فرد نيمه بينا مناسب نيستند زيرا تعدد انعكاس تصوير لامپ ها را موجب شده و فرد را دچار مشكل مى سازد. نوع مناسب رنگ هاى پلاستيكى روشن هستند و در اين ميان رنگ هاى شيرى، كرم روشن، استخوانى و سفيد توصيه مى شود.

- رنگ آميزى اشياى مورد نياز فرد نيمه بينا: در اغلب افراد نيمه بينا، حتى با وجود بيمارى هاى وخيم چشمى قسمتى از حس ديد رنگ باقى مى ماند. اين افراد اغلب مى توانند بين رنگ تند اشباع شده تفاوت قائل شوند. ديوارها و سقف ها همان طور كه ذكر شد بايد به رنگ روشن باشند. در اين فضا، چيزهايى كه فرد به آن نياز دارد بايد به يك رنگ تند و خالص درآيد. براى مثال درها نبايد با ديوار هم رنگ بوده بلكه بايد به رنگ تيره درآيد. در آشپزخانه نيز بهتر است از ظروف با رنگ هاى مختلف استفاده كرد. بدين طريق تشخيص ظرف شكر با رنگ زرد از ظرف نمك با رنگى آبى بسيار آسان تر خواهد بود. همچنين بهتر است به جاى ليوان شفاف براى فرد نيمه بينا ليوان رنگى تهيه شود.

- استفاده از تلفن: يكى از لوازمى كه لازم است فرد نيمه بينا به طور مستقل از آن استفاده كند، تلفن است. جهت سهولت تشخيص تلفن بايد رنگ آن تند و با رنگ ميز زير آن در تضاد باشد. ضمن آنكه اعداد شماره گير تلفن نيز بايد بزرگ تر از حد معمول باشند. چنين تلفنى را مى توان به مراكز ساخت تلفن سفارش داد.نتيجه اينكه در صورت بروز ضايعه اى كه منجر به نيمه بينايى يك فرد مى شود به جاى دلسردى و افسردگى، مى توان با پيروى از روش هاى ساده فوق و نيز بهره گيرى از خدمات اپتيكى نظير عينك هاى تلسكوپى، زندگى طبيعى فرد را به وى بازگرداند.

Optomertic Management Of Visul Handicap

*اپتومتريست

هیچ نظری موجود نیست: