در سال ۲۰۰۶ ارزش بازار جهاني عينك هاي آفتابي به ۲/۸ ميليارد دلار رسيد
عينك هاي آفتابي از جمله وسايلي هستند كه دو نوع كاربرد طبي و تزييني دارند. در مجموع دو نوع عينك آفتابي استاندارد گران قيمت با برندهاي معروف و غيراستاندارد ارزان قيمت با برندهاي غيرمعروف در بازارهاي جهاني وجود دارد.
عينك هاي با برند Ray-Ban ، Dior ، gucci ، Ralph Lauren ، Armani ، Elite ، Rudy و Oakley از نوع اول و عينك هاي ارزان قيمت چيني از دسته دوم هستند. البته در ميان عينك هاي چيني نيز مدل هاي نسبتاً معروف يافت مي شود.
طي سال هاي اخير، چين به يكي از بزرگ ترين توليدكنندگان و صادركنندگان عينك جهان تبديل شده است. صادرات عينك چين سالانه حدود 30 درصد رشد دارد. در پايان سال 2006، رقم صادرات عينك اين كشور از 2/1 ميليارد دلار فراتر رفت. با افزايش ميزان رقابت ها در بازارهاي جهاني، توليدكنندگان عينك چين در پي افزايش ميزان توليدات خود هستند. آن ها سرگرم سرمايه گذاري در تجهيزات پيشرفته، صرف مبالغ بيش تر در زمينه تحقيقات و بهبود سيستم هاي مديريتي جهت بهبود طرح ها و امكانات توليدشان هستند.
شركت هاي چيني از دهه 80 ميلادي به دنبال تسخير بازار جهاني عينك بوده اند. در دهه 90 ميلادي، تعداد 16 توليدكننده بزرگ و 57 توليدكننده متوسط عينك در چين مشغول فعاليت بودند.
در اين دهه 165 مدل برتر صادراتي در چين توليد مي شد. اين رقم در سال 2006 به 212 مدل افزايش يافت. در سال 2004 چين حدود 370 ميليون دلار عينك به بازار جهاني عرضه كرد.
در سوي ديگر جهان آمريكا و اروپاي غربي همواره مدل هاي معروفي را عرضه كرده اند. در اين ميان ايالات متحده و ايتاليا صاحب معروف ترين برندها بوده اند. در سال 2006 شهر ميلان ايتاليا شاهد برگزاري نمايشگاهي در زمينه عينك هاي آفتابي جديد بود. در اين نمايشگاه حدود 1200 توليدكننده و عرضه كننده عينك شركت داشتند كه 60 درصد آن ها غيرايتاليايي بودند و حدود 42 هزار نفر از اين نمايشگاه ديدن كردند. در سال 2006 ارزش بازار جهاني عينك به شش ميليارد يورو 22/8 ميليارد دلار) بالغ شد كه نسبت به سال 2005 حدود 8/11 درصد رشد داشت. ايتاليا را مي توان بزرگ ترين توليدكننده عينك هاي برتر جهان دانست. در سال 2005، ارزش صادرات عينك ايتاليا از مرز 7/1 ميليارد يورو 33/2 ميليارد دلار) فراتر رفت. در سال 2005 حدود نيمي از صادرات عينك جهان به ايتاليا اختصاص داشت. همچنين، در سال 2006 ميزان كلي فروش عينك اين كشور با 4/39 درصد و ميزان خرده فروشي آن با 7/17 درصد رشد نسبت به سه ماهه اول 2005 روبه رو شد.
پس از ايتاليا، چين و هنگ كنگ به ترتيب با صادرات 363 ميليون يورو _4911 ميليون دلار) و 265 ميليون يورو _3599 ميليون دلار) در رتبه هاي دوم و سوم جاي گرفته اند. در سال 2006 كشورهاي آلمان و فرانسه نيز مقام هاي چهارم و پنجم صادرات عينك هاي آفتابي را در اختيار داشتند.