چهارشنبه، آذر ۱۶، ۱۳۸۴

کنتاکت لنزها اعم از رنگی و یا غیر رنگی، خالی از عارضه نیستند. همه پزشکان به عوارض این لنز ها کاملا واقف هستند و در هنگام تجویز کنتاکت لنز؛ تمام جوانب قضیه را در نظر می گیرند؛ نکات زیادی را به بیمارانشان یاد آور می شوند؛ نحوه گذاشتن؛ خارج کردن؛ و طرز نگهداری لنزها را آموزش می دهند؛ و علائم و نشانه های عوارض احتمالی را بار ها و بارها تذکرمی دهند. دیدن این خانم جوان و وضع بسیار اسف بار چشمهای وی؛ که در بهترین شرایط و در نهایت خوشبینی شاید با پیوند قرنیه بتواند بخشی از بینایی خود را باز یابد؛ و همچنین موارد کم و بیش مشابه دیگر که هر از چند گاه در مراکز چشم پزشکی دیده می شود؛ مرا واداشت که نکات زیر یاد آوری گردد:



کنتاکت لنز رنگی اگرچه ممکن است از نگاه مصرف کننده یک وسیله زیبایی و آرایشی محسوب گردد؛ اما بدانید که یک وسیله طبی است و تجویز آن توسط آرایشگران و یا توزیع آن توسط داروخانه ها بسیار بسیار خطرناک می باشد. قرنیه چشم ابعادی دارد که این ابعاد از یک فرد به فرد دیگر کاملا متفاوت می باشد. هرنمونه لنز نیز پارامترهایی دارد که متناسب با بعضی از چشماست نه همه آنها. بنابراین یک نوع کنتاکت لنز ممکن است برای یک فرد کاملا متناسب باشد؛ اما همان لنز برای فرد دیگر ممکن است بیش از اندازه گشاد و یا تنگ باشد که در این صورت شانس بروز عوارض بمراتب بیشتر خواهد بود. آرایشگر و متصدی داروخانه هیچگاه نه علم آن را دارد و نه قادرخواهد بود لنز متناسب با ابعاد چشم را برای شما تامین کند.



قبل از استفاده از هر گونه کنتاکت لنز چشم باید بدقت مورد معاینه قرار گیرد تا از وضعیت سلامت چشم، وضعیت قرنیه و ابعاد آن، کیفیت لایه اشکی و دیگر خصوصیات چشم اطمینان حاصل گردد. اگر پس از معاینه، منعی برای استفاده از کنتاکت لنز وجود نداشت، لنزی متناسب با خصوصیات چشم شما برایتان تجویز خواهد شد، اما همزمان نکات بسیار مهمی را در مورد نحوه گذاشتن و برداشتن لنز، نحوه نگهداری آن و مراقبتهای بعدی را باید آموزش ببینید. همچنین علائم اولیه عوارض احتمالی و لزوم توجه جدی به آن تذکر داده می شود. بعنوان مثال حتما دست خود را هنگام گذاشتن و برداشتن لنز با آب و صابون بشوئید، با لنز نخوابید یا شنا نکنید، لنز خود را به عاریه ندهید و لنز به عاریه نگیرید، ...، و نکات متعدد دیگر که عدم رعایت هر کدام از آنها می تواند به یک فاجعه و عوارض غیر قابل برگشت منتهی گردد.



یادمان باشد که در حال حاضر کنتاکت لنز شایعترین علت عفونت قرنیه در افراد جوان می باشد و تجویز غیر مسئولانه این وسیله طبی توسط داروخانه و یا آرایشگاهها در کنار کم توجهی و بی احتیاطی افراد در استفاده از این لنزها، ميزان وقوع این عارضه وحشتناک چشمی را روز به روز بیشتر می کند
ادامه مطلب