دوشنبه، مرداد ۰۳، ۱۳۸۴

یك پنجم تصادفات در تهران توسط رانندگان 45 سال به بالا

بر اساس آمار منتشر شده از سوی واحد ایمنی سازمان حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران، در بیش از یك پنجم (3/20 درصد) تصادفات شهر تهران، رانندگان 45 سال و بالاتر مقصر بوده‌اند.

به گزارش ایسنا، این در حالی است كه رانندگان سالمند ضمن اینكه كمتر از جوانان رانندگی می‌كنند، مسافت‌های كمتری را نیز طی می‌كنند و با توجه به نرخ 5/2 درصدی رشد سالمندان كشور و در نتیجه افزایش جمعیت سالمند، انتظار می‌رود تصادفات سالمندان نیز افزایش یابد.

همچنین بیشترین دارندگان وسایل نقلیه نیز در سنین 45 سال به بالا هستند و همه این موارد لزوم آموزش به رانندگانی كه در این سنین قرار دارند را خاطرنشان می‌كند.

كارشناسان كاهش قدرت بینایی و شنوایی، افزایش زمان عكس‌العمل نسبت به حوادث و تاثیر مصرف داروهای كاهنده سطح هوشیاری كه به علت كهولت سن، بیشتر از دیگر گروههای سنی مورد استفاده قرار می‌گیرد را از مهمترین عواملی می‌دانند كه باعث بروز تصادفات در كهنسالی می‌شود.

بطور كلی رانندگان بیش از 85 درصد از اطلاعات لازم برای رانندگی را از طریق چشم یا مشاهده بدست می‌آورند اما از سن 40 سالگی قوه بینایی به تدریج ضعیف می‌شود، بطویكه در سنین بالا حتی عینك و لنزهای چشمی نمی‌توانند ضعف بینایی را كاملا اصلاح كنند.

تحقیقی كه در این باره انجام شد، نشان داد كه یك فرد 60 ساله به 10 برابر نوری كه برای یك جوان 20 ساله مناسب است، نیاز دارد تا بتواند به سهولت رانندگی كند.

مطالعات همچنین نشان داد كه همراه با افزایش سن، میدان دید كاهش پیدا می‌كند به طوریكه باعث وقوع تصادفات پهلو به پهلو بین رانندگان سالمند می‌شود. همچنین تشخیص رنگها و مخصوصا رنگ قرمز برای افراد سالمند سخت‌تر شده و ممكن است تشخیص چراغ قرمز خودروی جلویی سخت‌تر شود.

گفتنی است بر اساس آمار سال 75 افراد سالمند و میانسال 85/14 درصد از كل جمعیت كشور را تشكیل می‌دهند.

هیچ نظری موجود نیست: