سه‌شنبه، آبان ۰۵، ۱۳۸۸

مدير گروه اپتومتري دانشگاه علوم پزشکي ايران: براي تهيه عينک طبي پارامترهاي مختلف را بسنجيد

به گفته يک اپتومتريست، همواره بايد يک سري اصول علمي و کاربردي ويژه اي در نظر گرفته شود تا فرد به هنگام استفاده از عينک دچار مشکلات چشمي ، بينايي و علايمي همچون سردرد ، خستگي چشم ، دو بيني و تاري گاه گاهي نشود.

دکتر ابراهيم جعفرزاده پور، مدير گروه اپتومتري دانشگاه علوم پزشکي ايران در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا - واحد علوم پزشکي ايران در خصوص موارد قابل توجه در تهيه عينک گفت : بايد در نظر گرفت که حتي در ساعت هاي اول استفاده از عينک، نبايد احساس تنش و ناراحتي به فرد دست دهد همچنين انتخاب درست عدسي ها و استفاده از عدسي هايي با انحناهاي خاص و در نظر گرفتن شرايطي که قرار است در آن شرايط از عينک استفاده شود از موارديست که بايد هنگام تهيه عينک مورد توجه قرار گيرد.

عضو انجمن اپتومتري ايران تاکيد کرد: پس از تهيه بايد جهت تاييد چشم پزشک عينک را به وي يا اپتومتريستي که عينک را تجويز كرده نشان داد.

وي علت برگرداندن عينک را چک شدن عينک از نظر نمره عينک و نيز پارامترهاي فيزيکي ، هندسي و اپيتيکي عنوان کرد و ادامه داد: عينک بايد به ما کمک کند تا ديد و شرايط بينايي بهتري داشته باشيم که اين مقوله به چند پارامتر از جمله انتخاب درست عدسي ها بستگي دارد.

دکتر جعفرزاده پور شرايط استفاده از عينک را يکي ديگر از پارامترهاي مطرح در انتخاب عينک عنوان کرد و گفت: ممکن است بخواهيم از عينک تهيه شده در يک محيط بسته و شرايط نوري کنترل شده يا در يک محيط باز و با شرايط نوري متغير و غير قابل کنترل استفاده کنيم يا اينکه بخواهيم براي استفاده از رايانه يا هنگام رانندگي و يا مطالعه از آن عينک استفاده کنيم که تمام اين شرايط در انتخاب نوع عدسي و روکش مطرح است و اينکه از روکش‌هاي آنتي رفلکس يا آنتي گلر يا از عدسي‌هاي فتوکراميک و يا عدسي هايي رنگي استفاده شود.

مدير گروه اپتومتري دانشگاه علوم پزشکي ايران در خاتمه با بيان اينکه اپتومتريست با در نظر گرفتن چهار چوب کلي شکل فرم، جنس عدسي، نوع عدسي، خصوصيات رنگي آن، انتخاب‌هاي مختلف را به بيمار پيشنهاد مي‌کند، گفت: چنانچه براي تهيه عينک به مراکزي مراجعه کرديد که تنها به سلايق شما توجه شد و تلاش کردند تا شما را متقاعد به خريد انتخاب سليقه اي خود کنند، به کيفيت علمي کار آن مرکز شک کنيد.

هیچ نظری موجود نیست: